Kameníček, Jan

Kameníček, Jan

Společnost HP se v našem průzkumu IT služeb na českém trhu umístila na čtvrtém místě. Generální ředitel Jan Kameníček tvrdí, že k transformačním projektům v oblasti infr astruktury začínají přibývat i transformace aplikací.

Jan Kameníček
Jan Kameníček

Jaké jsou podle vás hlavní trendy v oblasti ITS?

Především je třeba říci, že i do oblasti IT služeb se promítají všechny klíčové trendy informačních technologií jako takových. Mám na mysli například jak rostoucí rozšíření chytrých telefonů, multimediálních tabletů nebo sociálních sítí, tak to, že lidé přelévají své zkušenosti s těmito informačními technologiemi do své práce. Dalším takovým trendem je vliv sociálních sítí na způsob, jakým lidé spolupracují v zaměstnání. Dopad na sektor IT služeb má i rostoucí penetrace širokopásmového připojení…

Co se samotných IT služeb týče, podle mého názoru nastupuje éra velkých změn v oblasti aplikací. Dosavadní období je možné označit za éru velkých transformací v oblasti infrastruktury, přičemž aplikace byly stranou pozornosti. To se začíná měnit.

Nechcete doufám říci, že všichni už mají moderní – řekněme transformovanou – infrastrukturu… Tak třeba virtualizace: kolik práce v této oblasti podle vás ještě zbývá udělat?

Pokud bereme za základ veškerou infrastrukturu, kde má virtualizace smysl, je podle mého soukromého odhadu virtualizována tak z pětadvaceti až třiceti procent. Už z toho je vidět, že transformace infrastruktury rozhodně neskončila.

Ale otázka směřovala k trendům, což je podle mě něco, čím se zaobírá CIO, když zadumaně hledí za horizont. A to už virtualizace není: ta je obecně vnímána jako best practice: takže kde nemají hotovo, tam už virtualizační projekt buď běží, nebo je v nějaké fázi schvalování. A šéfové informatiky, kteří uvažují, co dál, teď zaměřují svou pozornost na aplikace.

Proč byly aplikace tak dlouho ve stínu infrastruktury?

Nezapomeňte, že v posledních pár letech byla obecně poptávka po úsporách, a nikoli po rozvoji. A co uděláte jako CIO, jemuž seškrtali rozpočet až na kost? Soustředíte se na kroky, jimiž rychle ušetříte – a to je rozhodně spíš virtualizace než rozvrtání fungující aplikační vrstvy. Navíc spočítat business case na transformační projekt v oblasti infrastruktury je vždycky jednodušší, protože nemusíte pracně vyčíslovat nefinanční efekty…

Ale s tím, jak krize – doufejme – pomíjí, se firmy musí vracet k růstovým plánům. Mají přitom problém: tržní prostředí se zostřilo, takže je nutné hledat nové konkurenční výhody – a nízko visící ovoce už je očesáno. Takže když například neumíte udělat jemnější segmentaci zákazníků a oslovit jednotlivé skupiny s přesně cílenou nabídkou, jste existenčně ohroženi.

Před deseti lety to bylo jedno, před dvěma roky to začal být problém, teď už je to kritický problém a za dva roky pro vás na trhu prostě nebude místo…

Problémy tohoto typu vedou k tomu, že právě startuje boom transformačních projektů v oblasti aplikací. Velký zájem je o oblasti virtualizace, business intelligence, technologií pro spolupráci nebo pokročilé deduplikace dat.

Takže infrastruktura i nadále zůstává v popředí zájmu zákazníků… Patří mezi trendy?

Samozřejmě, teď je v módě mluvit zejména o cloudu. Upřímně řečeno, ono to není nic až tak nového a ukazuje se, že vizionáři jako Ken Olsen nebo Scott McNealy (zakladatel kdysi věhlasné firmy Digital Equipment Corp., resp. zakladatel Sun Microsystems, pozn. red.) měli pravdu.

Tenkrát tomu ještě neříkali cloud, ale opravdu je nesmysl, aby rozhodující výpočetní kapacita byla u konečného uživatele, s utilizací v řádu jednotek procent. To platí jak pro organizace, tak i pro domácnosti. Podle mě bude čím dál víc funkcionalit dodáváno jako služba. Bez ohledu na to, jak se tomu bude říkat.

Ale pokud mám mluvit o trendech, které mají bezprostřední dopad na byznys, zmínil bych hlavně posun ve vnímání outsourcingu, k němuž došlo v posledních letech. Outsourcing totiž přestává být vnímán jako dobrodružství. Ne, že by se významně změnila jeho rizikovost, ale manažeři ve firmách se zbavili předsudků.

Navíc – a to je také něco nového – manažeři ve firmách si uvědomují, že sociální překážky v restrukturalizačních projektech jsou vždycky větší, než jak původně vypadaly. A že jsou často prostě nepřekonatelné.

Některé restrukturalizační projekty proto nejsou průchodné, i když jejich business case vychází hezky. A firmy přicházejí na to, že jediným způsobem, jak restrukturalizaci přesto provést, je přehrát její realizaci na outsourcingového partnera. Ten ji provést jednoduše musí, aby dosáhl na úspory, s nimiž počítá kontrakt…

Myslím, že využívání outsourcingu se po určité stagnaci tedy opět rozběhne, a ve větší míře.

Rozběhne se outsourcing více i ve veřejné správě?

Veřejná správa má za soukromým sektorem zpoždění. A outsourcing je politicky citlivé téma. Dřív nebo později se však masivně prosadí i ve veřejné správě, protože politici a úředníci si nebudou moci dovolit ignorovat tak významný nástroj k úsporám.

Tlak na efektivitu nepřestává, protože peníze na IT ve veřejném sektoru prostě nejsou. Projevuje se to tím, že letos nepřicházely prakticky žádné veřejné zakázky. Jistě, částečně to je tím, že se teprve dokončují základní registry, ale podle mě byly hlavním důvodem finance. A také nestabilita.

IT projekty jsou obecně dlouhodobé, a nestabilita, jak politická, tak hlavně personální, jim samozřejmě vůbec nesvědčí. Každý, kdo přijde, otočí kormidlem trochu jinak… Je to škoda, protože pro užitečné transformační projekty je ve veřejné správě velký prostor.

Pojďme od konkrétních trendů k těm obecnějším. Vidíte nějaké zajímavé trendy v sociální oblasti?

Do IT se samozřejmě více či méně promítají všechny společenské trendy. Za pozornost podle mě stojí třeba schopnost dnešních teenagerů komunikovat elektronicky, bez toho, aby se fyzicky sešli nebo dokonce vůbec znali.

To je zásadní rozdíl proti generaci, které je přes třicet. My máme vzdálenou spolupráci, ať už je to e-mail nebo videokonference, jako pouhou náhradu osobního kontaktu. Jenže oni se opravdu nepotřebují znát, a přesto dokážou sdílet názory, inspirovat se… prostě plnohodnotně spolupracovat.

Až se tahle virtuální generace dostane do vedoucích funkcí, úplně změní stávající způsob fungování organizací. To nebude dnešní teleworking, kdy půlka zaměstnanců pracuje dva dny v týdnu doma. Na v podstatě virtuální bázi vzniknou celé velké organizace, které budou obrovskou hrozbou pro zavedené struktury, jak je známe dnes.

Mimochodem, v téhle souvislosti jsem zvědav, kam až dospěje to stírání hranice mezi prací a soukromím, které pozorujeme už teď, a které neustále akceleruje.

Tento rozhovor je sice o IT službách, ale nedá mi to: vaše mateřská skupina oznámila záměr zbavit se divize osobních počítačů. Můžete to nějak komentovat?

Již před několika lety vyhodnotil management HP, že vzhledem ke komoditizaci hardwarových produktů je nutné investovat do rozvoje služeb a vlastního softwarového portfolia.

Tato strategie začala být naplňována akvizicí a integrací firmy EDS a řadou akvizic dalších softwarových firem, z nichž zatím tou poslední byla vedoucí firma na trhu v oblasti správy a zpracování nestrukturovaných dat: společnosti Autonomy. V této souvislosti bylo zvažované odštěpení divize osobních počítačů logickým krokem.

Petr Blažek
redakce@kpc-group.cz/inside