Pondělní zamyšlení

19 let si společnost IBM drží první pozici mezi podniky, které si registrují nejvíce technologických patentů. Vloni zvládla ve Spojených státech podat 6180 úspěšných nebo úspěšně dokončených žádostí. Za >>velkou modrou<< se již několik let přetváří peloton asijských firem, které pozvolna odsouvají své americké rivaly. 4894 patentů vloni vygeneroval Samsung, třetí byl Canon a čtvrtý Panasonic. Pátou pozici obsadila Toshiba a teprve šesté místo připadlo firmě Microsoft. Ta je společně s IBM jediným neasijským zástupcem v deseti nejvyšších patrech žebříčku. Z první desítky vypadla společnost Intel, která se v něm rovněž dlouhodobě umisťovala. Vloni byla šestnáctá, předloni osmá. Celkem se na americkém patentovém úřadu USPTO vloni sešlo na 224 tisíc žádostí. Meziročně došlo k nárůstu o 2 procenta. Existuje rozdíl mezi žádostí o patent a udělením patentu. Zatímco ve druhé >>disciplíně<< stále vede společnost IBM, v první ji už dva roky předhání korejský Samsung. Ten má rovněž podstatně vyšší nárůst udělených patentů. Je tedy jen otázkou času a vytrvalosti, kdy se svému americkému rivalovi přiblíží na dohled. Patenty vypovídají o inovativnosti firem, o jejich investicích do výzkumu a vývoje. Co je ovšem pravou příčinou a podstatou patentování? Snaha eliminovat čas strávený obhajobou svého intelektuálního vlastnictví. To má i své nemalé finanční efekty. Držitel patentu se soudí pouze v případě, kdy jeho práva někdo poruší. Výsledek bývá povětšinou jasný. Ti, kteří své intelektuální vlastnictví neochrání, již s jednoznačným výsledkem počítat nemohou. Společnost IBM patentuje i technologie, jejichž čas možná ani nikdy nepřijde. Chrání si tak příjmový potenciál, který by z jejich uplatnění a licencování mohl vzniknout. Jde v podstatě jen o to, aby se technologie prosadila a stal se z ní standard. Vymyslíte-li princip fungování počítačové paměti, ostatní za jeho využití musí platit. Jde o byznys nevídaných možností. Nepodceňujeme v tomto světle tuzemský výzkum a vývoj? A má co nabídnout?

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....