Aplikace: pozor na zbytečnou AI

Probíhá skutečně masivní nástup AI, nebo se jedná o pouhý hype? Podle analytiků Gartneru paradoxně to druhé vede k prvnímu. S tím jak rostou povyk i skutečný zájem který AI (opět, po několika desítkách let) vyvolává se stále víc výrobců software odhodlává, zařadit umělou inteligenci do své produktové strategie. Přes všechny zmatky a zklamání, které nás v souvislosti s AI čekají tak analytici Gartneru předpovídají, že umělá inteligence (v nějaké formě) bude do roku 2020 součástí prakticky všech nových softwarových produktů.

O růstu zájmu o AI mezi CIO, CTO a vedoucími pracovníky z řad IT i byznzsu odpovědnými za technologie a vývoj vypovídá i nárůst popularity termínu ve vyhledávání na portálu Gartner – zatímco na počátku minulého roku nebyla umělá inteligence ani v první stovce vyhledávaných pojmů, během letošního května se dostala až na sedmou příčku, zejména díky vyhledávání v souvislosti s digitálními byznysem a transformací. Jak ale upozorňuje viceprezident výzkumu v Gartneru Jim Hare, řada dodavatelů chápe AI jen jako skvělou zlatou horečku, na níž by mohli chvíli rýžovat: “AI umí nabídnout fantastické možnosti, většina dodavatelů se ale bohužel zaměřila jen na představení a marketing produktů vybavených AI a neřeší skutečné potřeby, možné způsoby použití a skutečnou hodnotu z pohledu zákazníka.”

AI jsou, zjednodušeně řečeno, systémy, které dokáží měnit své chování aniž by k tomu byly výslovně naprogramovány, například díky datům, která sbírají, analýze způsobu využívání a dalším vlastním pozorováním. Strach z toho, že by AI a strojové učení mohly ve velkém nahradit lidské schopnosti je ale (přinejmenším v dohledné době) neopodstatněný – dokáží spíše lidské schopnosti rozšířit či vylepšit (něco skutečně zvládají lépe než lidé) a hlavním přínosem tak podle analytiků bude kombinace schopností lidí a strojů (aplikací).

Jak by se tedy dodavatelé (a těmi jsou v případě zákaznických či partnerských mobilních aplikací i firmy, chápající samy sebe spíše jako uživatele technologií) měli k AI stavět? Jim Hare doporučuje zaměřit se na tři klíčové problémy:

  1. Nedostatek diferenciace zákazníky mate a odkládá jejich nákupní rozhodnutí (podobně jako bylo dříve vše “eko” či “green” je dnes vše “AI” a “smart” – za dodavatele AI technologií, platforem a produktů se označuje už víc než tisícovka firem). Pokud už tedy AI chcete ve svých produktech mít, hovořte o ní s mírou a jasně vysvětlete, čím váš produkt (aplikaci) odlišuje.
  2. Osvědčené jednodušší techniky strojového učení mohou být v praxi efektivnější – hluboké učení zní cool, pokud ale můžete stejných (nebo dokonce lepších) výsledků dosáhnout jednoduššími metodami, držte se jich (prozatím).
  3. Organizacím chybí znalosti a dovednosti pro hodnocení, tvorbu a nasazování AI řešení. To znamená, že jen málo zákazníků se bude chtít pustit do vlastního řešení “na míru” obsahujícího AI. V současné době je pro ně “bezpečnější” krabicová či vestavěná AI – zejména pro oblasti podpory rozhodování a automatizace procesů.

V souvislosti s AI je zkrátka a dobře lepší být opatrný, jak ostatně potvrzuje i nedávný případ „bota“ vytvářejícího na Amazonu obaly na chytré telefony s obrázky vybranými z fotobanky. Motivy stařenky s inhalátorem, inkontinentního muže s berlemi nebo depilace podpaží (a to jsme vybrali ty decentnější) pobavily celý internet.

Otázce toho, jak by tvůrci podnikového software neměli využívat explozi AI, se podrobněji věnuje stejnojmenná studie. (anglicky, vyžaduje předplatné Gartner)

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....