Digitální byznys: spolupracovat nebo soutěžit

Spolupracovat, nebo soutěžit – to je nebo v nadcházejících letech bude zásadní otázka, kterou si bude muset položit vedení většiny organizací v souvislosti s rozvojem digitálního byznysu, digitálních obchodních ekosystémů a souvisejících digitálních podnikových platforem. Dnes je tato otázka kladena nejčastěji v souvislosti s tzv. digitálními giganty – společnostmi, jako jsou Apple a Google, ale také Amazon či čínský Tencent (a potažmo Alibaba, Baidu a další).

Střet s digitálními giganty se přitom nemusí týkat jen problematiky efektivní distribuce mobilních aplikací či digitálního obsahu – jak ve svém komentáři na webu Gartneru poznamenává Christy Petty, Google, Apple (a my dodáváme, že tradičně i Microsoft a nově Amazon) systematicky rozšiřují rozsah svých ekosystémů o další a další „připojené“ oblasti fyzického světa – automobily, domácnost, zdravotní péči a fitness či pracoviště. Je to ostatně něco, co snad každý z nás ve svém každodenním životě zaznamenává – podstatnější jsou dopady tohoto trendu, na něž upozorňují analytici.

První je změna hlavních faktorů ovlivňujících nákupní rozhodnutí v korporátním segmentu – ty se podle aktuální Global Top 100: IT sestavené analytiky Gartneru posouvají od „spojených sil“ (Nexus of Forces – mobilita, cloud, informace, sociální sítě) směrem k digitálnímu byznysu. Viceprezident výzkumu v Gartneru John-David Lovelock k tomu poznamenává: „CEO se stále více zaměřují na obchodní výsledky a jejich vazbu na investice do IT, spojené síly hrály hlavní roli řadu let, s digitálním byznysem ale přicházejí ke slovu nové oblasti – nová generace technologií, jako jsou internet věcí, blockchain nebo chytré stroje a související byznysové a technologické platformy, jež budou pohánět zcela nové zdroje příjmů. Podstatou onoho posunu jsou obchodní aktivity spíše než pouhé technologie – jde o to, jak technologie redefinuje a podporuje byznys.“

V souvislosti s tím je zajímavé sledovat, jak se vyvíjí obrat digitálních gigantů – nikoliv v celkovém součtu, ale které oblasti jsou na vzestupu a které naopak na sestupu. Například u Applu i skupiny Samsung rostou příjmy z IT či internetových a digitálních služeb, zatímco příjmy z mobilních (chytrých) telefonů klesají – viz trh v číslech.

Téma digitálních platforem a ekosystémů bude součástí programu letošní konference Gartner Symposium 5.–9.   listopadu v Barceloně a věnujeme jim také hlavní téma v letním tištěném speciálu INSIDE Report.

Další komentáře

Od digitalizace k produktovému modelu

CEO globálních společností očekávají, že v letošním roce budou výnosy, na nichž se nějakou formou podílejí digitální schopnosti (marketing, prodej, distribuce či povaha vlastního produktu/služby), představovat více než 45% podíl (oproti 22% v roce 2014). Plná polovina CEO zároveň očekává, že se odvětví, v němž jejich podnik působí, bude plně digitálně transformovat. Drtivá většina CEO (84 %) zároveň očekává, že digitální transformace pomůže zvýšit ziskovost (marže). V praxi to znamená, že stále více podniků se v různé míře stává výrobci...

CEO chtějí (digitální) růst, ale ne za každou cenu

Jak udržet růst? To je podle nejnovějších dat Gartneru téma, jež se prolíná výsledky průzkumu priorit CEO pro roky 2019 a 2020. Nejlépe to ilustruje rostoucí význam finančních priorit, zejména zlepšení ziskovosti – při současném udržení růstu, který jako hlavní prioritu uvedla více než polovina respondentů. Dotazováni byli zástupci podniků s obratem vyšším než 50 milionů dolarů (miliarda Kč), přičemž 60 % z nich působí v podnicích s obratem přes miliardu dolarů. Jinými slovy, 473 CEO a zástupců nejvyšší...