Digitální byznys: spolupracovat nebo soutěžit

Spolupracovat, nebo soutěžit – to je nebo v nadcházejících letech bude zásadní otázka, kterou si bude muset položit vedení většiny organizací v souvislosti s rozvojem digitálního byznysu, digitálních obchodních ekosystémů a souvisejících digitálních podnikových platforem. Dnes je tato otázka kladena nejčastěji v souvislosti s tzv. digitálními giganty – společnostmi, jako jsou Apple a Google, ale také Amazon či čínský Tencent (a potažmo Alibaba, Baidu a další).

Střet s digitálními giganty se přitom nemusí týkat jen problematiky efektivní distribuce mobilních aplikací či digitálního obsahu – jak ve svém komentáři na webu Gartneru poznamenává Christy Petty, Google, Apple (a my dodáváme, že tradičně i Microsoft a nově Amazon) systematicky rozšiřují rozsah svých ekosystémů o další a další „připojené“ oblasti fyzického světa – automobily, domácnost, zdravotní péči a fitness či pracoviště. Je to ostatně něco, co snad každý z nás ve svém každodenním životě zaznamenává – podstatnější jsou dopady tohoto trendu, na něž upozorňují analytici.

První je změna hlavních faktorů ovlivňujících nákupní rozhodnutí v korporátním segmentu – ty se podle aktuální Global Top 100: IT sestavené analytiky Gartneru posouvají od „spojených sil“ (Nexus of Forces – mobilita, cloud, informace, sociální sítě) směrem k digitálnímu byznysu. Viceprezident výzkumu v Gartneru John-David Lovelock k tomu poznamenává: „CEO se stále více zaměřují na obchodní výsledky a jejich vazbu na investice do IT, spojené síly hrály hlavní roli řadu let, s digitálním byznysem ale přicházejí ke slovu nové oblasti – nová generace technologií, jako jsou internet věcí, blockchain nebo chytré stroje a související byznysové a technologické platformy, jež budou pohánět zcela nové zdroje příjmů. Podstatou onoho posunu jsou obchodní aktivity spíše než pouhé technologie – jde o to, jak technologie redefinuje a podporuje byznys.“

V souvislosti s tím je zajímavé sledovat, jak se vyvíjí obrat digitálních gigantů – nikoliv v celkovém součtu, ale které oblasti jsou na vzestupu a které naopak na sestupu. Například u Applu i skupiny Samsung rostou příjmy z IT či internetových a digitálních služeb, zatímco příjmy z mobilních (chytrých) telefonů klesají – viz trh v číslech.

Téma digitálních platforem a ekosystémů bude součástí programu letošní konference Gartner Symposium 5.–9.   listopadu v Barceloně a věnujeme jim také hlavní téma v letním tištěném speciálu INSIDE Report.

Další komentáře

Zaklínadlo jménem CX – zákaznická zkušenost

Zákaznická zkušenost (CX, Customer Experience) se v posledních dvou letech stala absolutním zaklínadlem, které takřka zastínilo celé CRM. Z průzkumu Gartneru vyplývá, že více než pět tisíc globálních organizací již vytvořilo a obsadilo specializovanou pozici lídra pro oblast CX, přičemž bezmála polovina (40 %) jich je podřízena přímo CEO – to ilustruje, jaký význam je řízení a zlepšování zákaznické zkušenosti (či zákaznického zážitku) věnován, ale také to ukazuje, že podniky se snaží zákaznickou zkušenost, respektive možnosti...

Bezpečnost jako uživatelský zážitek v pěti krocích

Písnička o IT, které by se k podnikovým uživatelům mělo chovat jako k zákazníkům je dnes již poněkud ohraná. A navíc tak docela neplatí, protože s pokračující digitalizací vztah IT-dodavatel, byznys-zákazník naráží na své limity. Obě strany si často musí být blíž a učit se chápat technologický pohled (a limity technologií) na jedné a byznysový pohled (a potřeby obchodu) na druhé straně. To ale neznamená že analogie byznys-zákazník již nemá co nabídnout. Jak upozorňuje analytik a viceprezident...