Digitální byznys: spolupracovat nebo soutěžit

Spolupracovat, nebo soutěžit – to je nebo v nadcházejících letech bude zásadní otázka, kterou si bude muset položit vedení většiny organizací v souvislosti s rozvojem digitálního byznysu, digitálních obchodních ekosystémů a souvisejících digitálních podnikových platforem. Dnes je tato otázka kladena nejčastěji v souvislosti s tzv. digitálními giganty – společnostmi, jako jsou Apple a Google, ale také Amazon či čínský Tencent (a potažmo Alibaba, Baidu a další).

Střet s digitálními giganty se přitom nemusí týkat jen problematiky efektivní distribuce mobilních aplikací či digitálního obsahu – jak ve svém komentáři na webu Gartneru poznamenává Christy Petty, Google, Apple (a my dodáváme, že tradičně i Microsoft a nově Amazon) systematicky rozšiřují rozsah svých ekosystémů o další a další „připojené“ oblasti fyzického světa – automobily, domácnost, zdravotní péči a fitness či pracoviště. Je to ostatně něco, co snad každý z nás ve svém každodenním životě zaznamenává – podstatnější jsou dopady tohoto trendu, na něž upozorňují analytici.

První je změna hlavních faktorů ovlivňujících nákupní rozhodnutí v korporátním segmentu – ty se podle aktuální Global Top 100: IT sestavené analytiky Gartneru posouvají od „spojených sil“ (Nexus of Forces – mobilita, cloud, informace, sociální sítě) směrem k digitálnímu byznysu. Viceprezident výzkumu v Gartneru John-David Lovelock k tomu poznamenává: „CEO se stále více zaměřují na obchodní výsledky a jejich vazbu na investice do IT, spojené síly hrály hlavní roli řadu let, s digitálním byznysem ale přicházejí ke slovu nové oblasti – nová generace technologií, jako jsou internet věcí, blockchain nebo chytré stroje a související byznysové a technologické platformy, jež budou pohánět zcela nové zdroje příjmů. Podstatou onoho posunu jsou obchodní aktivity spíše než pouhé technologie – jde o to, jak technologie redefinuje a podporuje byznys.“

V souvislosti s tím je zajímavé sledovat, jak se vyvíjí obrat digitálních gigantů – nikoliv v celkovém součtu, ale které oblasti jsou na vzestupu a které naopak na sestupu. Například u Applu i skupiny Samsung rostou příjmy z IT či internetových a digitálních služeb, zatímco příjmy z mobilních (chytrých) telefonů klesají – viz trh v číslech.

Téma digitálních platforem a ekosystémů bude součástí programu letošní konference Gartner Symposium 5.–9.   listopadu v Barceloně a věnujeme jim také hlavní téma v letním tištěném speciálu INSIDE Report.

Další komentáře

Česko má podle analytiků Gartner tři nové cool technologické firmy

Profily celkem 269 cool dodavatelů – společností, které dokážou propojit technologie a byznys způsobem vhodným pro řešení komplexních problémů, realizaci rychlých transformačních projektů, optimalizaci využívání technologií nebo vyřešení problémů, jež podniky již delší dobu trápí – zpracovali v letošním roce analytici společnosti Gartner v celkem 66 studiích. Většina cool dodavatelů se věnuje tématům, jako jsou digitalizace, umělá inteligence, internet věcí nebo blockchain, a nabízí na jejich základě nevídané možnosti rozvíjet a využívat nové obchodní modely. Jde...

Čtyři varianty jak nastartovat digitální byznys

Podle analytiků je pro většinu (57 %) organizací nejtěžší nalézt odpověď na otázku, kde vůbec s digitalizací začít.  Analytička Christine Moyerová proto v komentáři Christy Pettey doporučuje CIO, aby se společně s vedením celého podniku zaměřili na čtyři možné startovní oblasti, z nichž lze efektivně rozvíjet digitální transformaci - nastartovat digitální byznys. Představte si, že by vás při volání na tísňovou linku záchranné služby přepojili na virtuálního hlasového asistenta poháněného umělou či spíše strojovou inteligencí. Ne, ani pro nás...