Startupy v Evropě: kontrakty klesají, investice se drží

Studie Venture Pulse Q2 2017 publikovaná KPMG v polovině července podkresluje přesnějšími čísly to,  o čem se spekuluje přinejmenším od počátku letošního jara (mnohé z vás to ale možná opakovaně napadlo v posledních 2-3 letech): ve sféře startupů existuje bublina, která pomalu začíná splaskávat. V dubnu publikovali na stránkách Forbesu odpověď Johnathana Ehrlicha, bývalého marketingového ředitele Facebooku, na otázku ohledně bubliny v oblasti startupů, jež se objevila na portálu Quora. Ehrlich je toho názoru, že bublina skutečně existuje a připomíná mu situaci v roce 2000, nicméně i pokud splaskne bude na trhu stále dost peněz pro kvalitní projekty na atraktivních, velkých a rostoucích trzích.

O měsíc dříve se tématu bubliny věnoval například Guardian, zejména v souvislosti s raketovým růstem cen bydlení v oblasti sanfranciského zálivu – to je ostatně téma diskutované v posledních několika letech poměrně často. Ceny nemovitostí a pronájmů v San Franciscu i Valley a okolí znamenají reálný problém, protože značně zdražují lokální pracovní sílu.

Dalším tématem, o němž se často hovoří, je někdy až absurdní ohodnocení „technologických“ firem jako Uber, Slack nebo Airbnb. Trefně to shrnuli již před více než rokem v magazínu .inc, když se pozastavovali nad skutečností, že Uber je (respektive v dané době byl) ohodnocen na stonásobek svého obratu, Slack na devadesátinásobek a Airbnb na bezmála padesátinásobek. Něco podobného nebylo běžné ani v době .com bubliny – například Zipcar, jenž byl carsharingovým startupem přelomu století, dosáhl ohodnocení jen asi na šestinásobku svého obratu (podobně jako Microsoft po IPO v roce 1986).

Jeden ze způsobů, jak vysvětlit výrazné odlišnosti v ohodnocování technologických firem, nabízejí i analytici Gartneru. Jde o vnímání hodnoty informačních aktiv společnosti a její schopnosti s nimi dále pracovat. Firmy lze z tohoto pohledu rozdělit na tradiční, info-centrické a info-produktové a podle toho do které kategorie spadají se liší i poměr jejich tržní hodnoty k obratu či hodnotě aktiv (Tobinovo Q, respektive jeho zjednodušená verze P/BV - tržní cena/účetní hodnota aktiv).

Tak či onak, čísla zveřejněná KPMG ukazují, že situace v oblasti startupů se mění. I když vlastní objem investovaného kapitálu v podstatě neklesá (globálně díky investicím jako je 5,5 miliardy dolarů pro Didi Chuxing dokonce roste), výrazně klesá podíl uzavřených smluv v kategoriích Angel/Seed, Early VC i Later VC (investoři tedy preferují větší investice). Z hlediska oblastí se daří především software a biotech/pharma projektům, na ústupu jsou projekty v oblasti spotřebního zboží a energetiky. Spíše než o dramatické splasknutí bubliny tak prozatím jde o změnu strategie investorů. To ale nemění nic na tom, že svět startupů je často bláznivý – jak ostatně potvrzuje i aktuální bestseller Dana Lyonse „Disrupted“, který může být společně s loňskou „Chaos Monkeys“ vhodným čtením třebas na dovolenou.

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....