Máte už digitální KPI?

20Daří se vám měřit míru úspěšnosti digitálního byznysu či transformace? I digitální obchodní modely či digitalizované podnikové procesy lze měřit pomocí výkonnostních indikátorů – KPI. Nedaří-li, možná vás uklidní (nebo také neuklidní), že patříte přibližně k polovině organizací, které zatím úspěšnost digitalizace neměří.

Digitální metriky je nejprve třeba správně definovat. Právě tomu se věnoval v jedné z přednášek na Gartner Symposiu v Barceloně viceprezident Gartneru Paul E. Proctor. V obecné rovině je podle něj možné měřit digitální byznys třemi základními způsoby:

  • Hodnocení obchodních výsledků (například snížení nákladů v přepočtu na transakci)
  • Benchmarkování či hodnocení digitální vyspělosti (například v rámci odvětví)
  • KPI navržená speciálně pro digitální byznys

V případě digitálních KPI je důležité chápat principy jejich „anatomie“ – zejména vazby na reálně měřitelné parametry a jejich vazbu na cíl, kterého chceme dosáhnout (například lepší zákaznickou zkušenost). Důležité také je, že většina digitálních KPI má „rovnovážný bod“, po jehož dosažení může být další zvyšování hodnoty KPI kontraproduktivní (například zákaznická zkušenost vs. zákaznická spokojenost v situaci, kdy se snažíme převést zákazníky ve vyšší míře na samoobslužný kanál, mobilní aplikaci apod.).

Výběr či návrh vhodných KPI také závisí na tom, zda se organizace zaměřuje na digitální optimalizaci – tedy upravuje existující obchodní, procesní či provozní modely nebo transformaci – hledá zcela nové digitální modely (případně cíleně ničí původní analogové) nebo digitálně expanduje do zcela nových oblastí, trhů apod. V prvním případě lze typicky měřit oblasti, jako jsou obchod, marketing, provoz apod. – například měřením procenta příjmů z digitálních prodejních kanálů nebo procenta digitálních marketingových výdajů. V případě druhém je třeba sestavovat velmi specifická KPI, která berou v potaz povahu digitálního obchodního modelu – například obrat z „vlastního“ ekosystému či platformy jak formou přímých příjmů, tak z hlediska celkového obratu ekosystému a porovnání s očekáváním nebo růstem ekosystémů konkurenčních či komplementárních.

Tématu digitálních KPI se budeme věnovat v INSIDE Reportu a bude také součástí vstupu, který připravujeme na CACIO Fórum tento čtvrtek.

 

 

Další komentáře

Sedm digitálních otřesů, s nimiž nejspíš nepočítáte

Sedm digitálních otřesů, s nimiž nejspíš nepočítáte, představili analytici na první ze série konferencí Gartner Symposium/ITXpo 2018, která se uskutečnila minulý týden v americkém Orlandu (její evropská podoba nás čeká již za dva týdny v Barceloně). O nečekaných digitálních otřesech byla řeč již na loňském sympóziu, a letošní seznam tak obsahuje některé „známé firmy“, přesto se od toho loňského v mnoha směrech liší. Na prvním místě jsou tentokrát kvantové počítače, které díky možnostem paralelismu daného povahou kvantových výpočtů mohou...

AI slaví úspěchy ve světě digitálního prodeje

Umělé inteligenci se podle zjištění analytiků Gartner daří zejména v oblasti digitálního prodeje (digital commerce). Z průzkumu provedeného analytiky mezi 307 uživatelskými organizacemi z oblasti digital commerce jež již používají či začínají nasazovat AI totiž vyplývá, že plných 70 % z nich považuje své projekty využívající prvky AI za velmi či dokonce extrémně úspěšné. V průzkumu byly zařazeny podniky z Evropy, severní a jižní Ameriky, Asie a Austrálie. Plné tři čtvrtiny respondentů uvedly, že v oblastech, které sledují a měří, dosahují dvouciferného...