Máte už digitální KPI?

20Daří se vám měřit míru úspěšnosti digitálního byznysu či transformace? I digitální obchodní modely či digitalizované podnikové procesy lze měřit pomocí výkonnostních indikátorů – KPI. Nedaří-li, možná vás uklidní (nebo také neuklidní), že patříte přibližně k polovině organizací, které zatím úspěšnost digitalizace neměří.

Digitální metriky je nejprve třeba správně definovat. Právě tomu se věnoval v jedné z přednášek na Gartner Symposiu v Barceloně viceprezident Gartneru Paul E. Proctor. V obecné rovině je podle něj možné měřit digitální byznys třemi základními způsoby:

  • Hodnocení obchodních výsledků (například snížení nákladů v přepočtu na transakci)
  • Benchmarkování či hodnocení digitální vyspělosti (například v rámci odvětví)
  • KPI navržená speciálně pro digitální byznys

V případě digitálních KPI je důležité chápat principy jejich „anatomie“ – zejména vazby na reálně měřitelné parametry a jejich vazbu na cíl, kterého chceme dosáhnout (například lepší zákaznickou zkušenost). Důležité také je, že většina digitálních KPI má „rovnovážný bod“, po jehož dosažení může být další zvyšování hodnoty KPI kontraproduktivní (například zákaznická zkušenost vs. zákaznická spokojenost v situaci, kdy se snažíme převést zákazníky ve vyšší míře na samoobslužný kanál, mobilní aplikaci apod.).

Výběr či návrh vhodných KPI také závisí na tom, zda se organizace zaměřuje na digitální optimalizaci – tedy upravuje existující obchodní, procesní či provozní modely nebo transformaci – hledá zcela nové digitální modely (případně cíleně ničí původní analogové) nebo digitálně expanduje do zcela nových oblastí, trhů apod. V prvním případě lze typicky měřit oblasti, jako jsou obchod, marketing, provoz apod. – například měřením procenta příjmů z digitálních prodejních kanálů nebo procenta digitálních marketingových výdajů. V případě druhém je třeba sestavovat velmi specifická KPI, která berou v potaz povahu digitálního obchodního modelu – například obrat z „vlastního“ ekosystému či platformy jak formou přímých příjmů, tak z hlediska celkového obratu ekosystému a porovnání s očekáváním nebo růstem ekosystémů konkurenčních či komplementárních.

Tématu digitálních KPI se budeme věnovat v INSIDE Reportu a bude také součástí vstupu, který připravujeme na CACIO Fórum tento čtvrtek.

 

 

Další komentáře

Chytré hodinky jsou mainstream. Jaké chtít či dát pod stromeček?

Chytré hodinky Alcatel (Wikimedia Commons)

Chytré hodinky a náramky se postupně stávají mainstreamem – dokazuje to mimo jiné vstup značek, jako jsou Fossil či Casio, do tohoto segmentu. Platí to i pro další kategorie nositelné elektroniky, jako jsou například bezdrátová sluchátka. I díky nim poroste podle analytiků segment nositelné elektroniky v příštích letech dvouciferným tempem a v roce 2022 se přiblíží půl miliardě kusů zařízení (na chytré hodinky bude připadat více než pětina a na bezdrátová sluchátka dokonce třetina z tohoto počtu)....

CeBIT umřel, ať žije CeBIT

V poněkud šokujícím (byť nikoliv neočekávatelném) kroku oznámila společnost Hannover Messe, že v roce 2019 neuspořádá každoroční veletrh (který se v posledních letech změnil na kombinaci veletrhu, konferencí a digitálního festivalu) CeBIT, jehož historie sahá až do 70. let. Podle mnohých je to definitivní konec jedné éry. V INSIDE máme pocit že je to konec hned několika ér. Tou první je éra oborových veletrhů, které začal zvonit umíráček před více než deseti lety s nástupem...