Máte už digitální KPI?

20Daří se vám měřit míru úspěšnosti digitálního byznysu či transformace? I digitální obchodní modely či digitalizované podnikové procesy lze měřit pomocí výkonnostních indikátorů – KPI. Nedaří-li, možná vás uklidní (nebo také neuklidní), že patříte přibližně k polovině organizací, které zatím úspěšnost digitalizace neměří.

Digitální metriky je nejprve třeba správně definovat. Právě tomu se věnoval v jedné z přednášek na Gartner Symposiu v Barceloně viceprezident Gartneru Paul E. Proctor. V obecné rovině je podle něj možné měřit digitální byznys třemi základními způsoby:

  • Hodnocení obchodních výsledků (například snížení nákladů v přepočtu na transakci)
  • Benchmarkování či hodnocení digitální vyspělosti (například v rámci odvětví)
  • KPI navržená speciálně pro digitální byznys

V případě digitálních KPI je důležité chápat principy jejich „anatomie“ – zejména vazby na reálně měřitelné parametry a jejich vazbu na cíl, kterého chceme dosáhnout (například lepší zákaznickou zkušenost). Důležité také je, že většina digitálních KPI má „rovnovážný bod“, po jehož dosažení může být další zvyšování hodnoty KPI kontraproduktivní (například zákaznická zkušenost vs. zákaznická spokojenost v situaci, kdy se snažíme převést zákazníky ve vyšší míře na samoobslužný kanál, mobilní aplikaci apod.).

Výběr či návrh vhodných KPI také závisí na tom, zda se organizace zaměřuje na digitální optimalizaci – tedy upravuje existující obchodní, procesní či provozní modely nebo transformaci – hledá zcela nové digitální modely (případně cíleně ničí původní analogové) nebo digitálně expanduje do zcela nových oblastí, trhů apod. V prvním případě lze typicky měřit oblasti, jako jsou obchod, marketing, provoz apod. – například měřením procenta příjmů z digitálních prodejních kanálů nebo procenta digitálních marketingových výdajů. V případě druhém je třeba sestavovat velmi specifická KPI, která berou v potaz povahu digitálního obchodního modelu – například obrat z „vlastního“ ekosystému či platformy jak formou přímých příjmů, tak z hlediska celkového obratu ekosystému a porovnání s očekáváním nebo růstem ekosystémů konkurenčních či komplementárních.

Tématu digitálních KPI se budeme věnovat v INSIDE Reportu a bude také součástí vstupu, který připravujeme na CACIO Fórum tento čtvrtek.

 

 

Další komentáře

Hlídejte si sedm aktuálních bezpečnostních trendů

Pragmatický přístup k riziku, renesance SOC a prioritizace bezpečnostních investic na základě frameworků pro zabezpečení dat patří mezi trendy, které by podle analytiků měli podnikoví ředitelé informační bezpečnosti (CISO, CSO) a společně s nimi i ředitelé IT (CIO) v letošním roce sledovat. Ochota přijmout určitou míru rizika znamená i ochotu akceptovat množné následky bezpečnostního incidentu. Příkladem, jak taková deklarace přijatelného rizika může vypadat je prohlášení které analytici „odchytili“ u nejmenovaného národního přepravce: „Tato organizace není ochotna akceptovat rizika,...

Podnikové databáze míří do cloudu, za tři roky jich tam bude 75 %

Do roku 2022 by tři čtvrtiny všech databází měly být nasazeny nebo přemigrovány na cloudové platformě, přičemž u pouhých 5 % bude uvažováno o jejich návratu zpět na lokální (on-premises) inf  ras     trukturu. Podle analytiků Gartneru to bude důsledek toho, jak jsou databáze využívány pro analytiku a jak roste SaaS model. „Z rozhovorů analytiků Gartneru s klienty vyplývá, že uživatelské organizace vyvíjejí a nasazují nové aplikace v cloudu a přesouvají tam stále rychleji také existující aktiva. Věříme, že tento...