Máte už digitální KPI?

20Daří se vám měřit míru úspěšnosti digitálního byznysu či transformace? I digitální obchodní modely či digitalizované podnikové procesy lze měřit pomocí výkonnostních indikátorů – KPI. Nedaří-li, možná vás uklidní (nebo také neuklidní), že patříte přibližně k polovině organizací, které zatím úspěšnost digitalizace neměří.

Digitální metriky je nejprve třeba správně definovat. Právě tomu se věnoval v jedné z přednášek na Gartner Symposiu v Barceloně viceprezident Gartneru Paul E. Proctor. V obecné rovině je podle něj možné měřit digitální byznys třemi základními způsoby:

  • Hodnocení obchodních výsledků (například snížení nákladů v přepočtu na transakci)
  • Benchmarkování či hodnocení digitální vyspělosti (například v rámci odvětví)
  • KPI navržená speciálně pro digitální byznys

V případě digitálních KPI je důležité chápat principy jejich „anatomie“ – zejména vazby na reálně měřitelné parametry a jejich vazbu na cíl, kterého chceme dosáhnout (například lepší zákaznickou zkušenost). Důležité také je, že většina digitálních KPI má „rovnovážný bod“, po jehož dosažení může být další zvyšování hodnoty KPI kontraproduktivní (například zákaznická zkušenost vs. zákaznická spokojenost v situaci, kdy se snažíme převést zákazníky ve vyšší míře na samoobslužný kanál, mobilní aplikaci apod.).

Výběr či návrh vhodných KPI také závisí na tom, zda se organizace zaměřuje na digitální optimalizaci – tedy upravuje existující obchodní, procesní či provozní modely nebo transformaci – hledá zcela nové digitální modely (případně cíleně ničí původní analogové) nebo digitálně expanduje do zcela nových oblastí, trhů apod. V prvním případě lze typicky měřit oblasti, jako jsou obchod, marketing, provoz apod. – například měřením procenta příjmů z digitálních prodejních kanálů nebo procenta digitálních marketingových výdajů. V případě druhém je třeba sestavovat velmi specifická KPI, která berou v potaz povahu digitálního obchodního modelu – například obrat z „vlastního“ ekosystému či platformy jak formou přímých příjmů, tak z hlediska celkového obratu ekosystému a porovnání s očekáváním nebo růstem ekosystémů konkurenčních či komplementárních.

Tématu digitálních KPI se budeme věnovat v INSIDE Reportu a bude také součástí vstupu, který připravujeme na CACIO Fórum tento čtvrtek.

 

 

Další komentáře

Jak se CFO připravují na recesi? S podporou CIO.

Příští ekonomická recese bude podle analytiků nejnáročnější pro malé a střední podniky. Hlavním důvodem je, že se v posledních letech zhoršila jejich situace, co se týče kapitálové likvidity, případně jsou výrazněji zadlužené než v minulosti. Hlavním očekávaným dopadem příštího poklesu ekonomického cyklu bude další snížení ziskovosti. K němu docházelo již v posledních letech s tím, jak v poměrně dlouhém období růstu (zejména v Severní Americe) byly snadno dosažitelné obchodní příležitosti postupně sklízeny zejména většími podniky. „S tím, jak fáze růstu pokračovala a...

IAM přes libovolný mobil – již za tři roky.

Plných 70 % organizací by mělo do roku 2022 nasadit biometrické techniky ověřování přístupu svých zaměstnanců prostřednictvím chytrých telefonů – bez ohledu na to, jaké konkrétní koncové zařízení je použito. Jde o obrovský skok vpřed, protože jak autoři této předpovědi (analytici Gartneru) upozorňují, v loňském roce taková řešení využívalo jen pět procent firem. O nárůstu zájmu o biometrická řešení v oblasti bezpečnosti a řízení přístupu jsme již psali – souvisí se snahou zlepšit (při relativně malých zásazích...