Sedm digitálních otřesů, o nichž nejspíš netušíte

Sedm digitálních otřesů, o nichž nejspíš netušíte, že se blíží, představil ve své přednášce na Symposiu v Barceloně viceprezident Gartneru Daryl C. Plummer. Koncept stupnice digitálních otřesů (digital disruptor scale), inspirovaný Richterovou škálou, představili analytici poprvé již před více než rokem. Její aktuální podoba (ve verzi tohoto textu na webu INSIDE, odkaz níže) zdůrazňuje také význam otřesů sekundárních. Hlavní rozdíl v otřesech první a páté magnitudy přitom spočívá v tom, zda daná technologie zásadně mění způsob, jakým fungujeme, jakým ji používáme. Například LED osvětlení tak je bezvýznamným záchvěvem – způsob, jakým pracujeme s umělým světlem, zásadně nemění, hlavní dopad je v ekonomické a environmentální oblasti. Oproti tomu největšími otřesy byl například nástup internetu a webu ve dvacátém století (případně parní stroj a související průmyslová revoluce o století dříve).

Otřesy, o nichž (nejspíš) netušíte, že přijdou:

  1. Kvantové počítače (5. stupeň v roce 2030)
  2. Falešná realita – nástroje pro vytváření (3. stupeň v roce 2022)
  3. Falešná realita – nástroje pro detekci (4. stupeň v roce 2022)
  4. Syntetický život (4. stupeň v roce 2032)
  5. Magnetická a kvantová levitace (3. stupeň v roce 2022)
  6. Revoluce v distribuci softwaru – podnikového (4. stupeň v roce 2022)
  7. Rozpoznávání a prekognice obrazu (4. stupeň v roce 2022)

Kvantové počítače na prvním místě asi velkým překvapením nejsou – většina z nás tak nějak tuší, že „by to mohlo být velké“, ale podrobně se jimi nezabývá. Kvantové počítače mohou mít zásadní dopad nejen na oblast bezpečnosti a šifrování, ale mohou být zajímavé pro medicínský výzkum a diagnostiku, návrh nových léků, odhalování složitých vzorců a souvislostí nebo předpovídání vývoje společnosti. Podle Plummera by větší organizace v každém případě měly přinejmenším v této oblasti začít experimentovat. Díky cloudové službě IBM je to reálně proveditelné.

Falešná realita (a fake news) je téma, kterému se budeme věnovat v článku připravovaném pro Report, a tak se přesuneme na další bod – syntetický život v podobě miniaturních dronů či nanobotů se podle Plummera již brzy může proměnit ze sci-fi v realitu a bude mít zásadní dopad nejen v oblasti zdravotní péče, ale například také v zemědělství (opylovací drony, mechaničtí členovci, nové způsoby boje se škůdci apod.) a v neposlední řadě možná půjde o pohromu pro fyzickou bezpečnost. Magnetická a kvantová levitace nejsou novou technologií, začínají se ale objevovat v oblastech, kde bychom je dříve nečekali – od spotřební elektroniky (video jednoho z projektů na Kickstarteru zde) až po oblast průmyslové výroby nebo výroby léčiv – a právě nástup zde by mohl vést k otřesu 3. stupně.

Pokračování textu z INSIDE Observer:

Revoluce v distribuci softwaru již nastala na mobilních zařízeních, na PC ve spotřební sféře nebo na herních konzolích, podle Plummera je nevyhnutelné, že se v podobě cloudové distribuce dotkne i podnikového softwaru – významnou roli by zde mohl hrát Amazon (případně Google, Microsoft, Ingram Micro, Alibaba nebo Apple) a modely tržišť či app stores. Nástup podobné dominantní platformy by z hlediska zákazníků výrazně zjednodušil nákupní procesy, smluvní podmínky, umožnil přehledné jednotné vyúčtování a v kombinaci se vhodnými API by se mohly změnit i integrační postupy.

Číslo 7, tedy vizuální rozpoznávání a prekognice, je téma, o kterém analytici hovoří již druhým nebo třetím rokem. Schopnost AI systémů rozpoznat, co je na obrázku (a případně i kontext), již před několika lety překonala v časovaných testech lidské „soupeře“. Chcete-li vidět v praxi, co je dnes možné, vyzkoušejte například aplikaci Tap Tap See (pro iOS a Android), která umí rozpoznat řadu předmětů běžné denní potřeby (je původně určena pro slepce a slabozraké). Velký průlom může přinést kombinace těchto technologií s technologiemi dalšími (například miniaturními drony).

 

 

Další komentáře

Zaklínadlo jménem CX – zákaznická zkušenost

Zákaznická zkušenost (CX, Customer Experience) se v posledních dvou letech stala absolutním zaklínadlem, které takřka zastínilo celé CRM. Z průzkumu Gartneru vyplývá, že více než pět tisíc globálních organizací již vytvořilo a obsadilo specializovanou pozici lídra pro oblast CX, přičemž bezmála polovina (40 %) jich je podřízena přímo CEO – to ilustruje, jaký význam je řízení a zlepšování zákaznické zkušenosti (či zákaznického zážitku) věnován, ale také to ukazuje, že podniky se snaží zákaznickou zkušenost, respektive možnosti...

Bezpečnost jako uživatelský zážitek v pěti krocích

Písnička o IT, které by se k podnikovým uživatelům mělo chovat jako k zákazníkům je dnes již poněkud ohraná. A navíc tak docela neplatí, protože s pokračující digitalizací vztah IT-dodavatel, byznys-zákazník naráží na své limity. Obě strany si často musí být blíž a učit se chápat technologický pohled (a limity technologií) na jedné a byznysový pohled (a potřeby obchodu) na druhé straně. To ale neznamená že analogie byznys-zákazník již nemá co nabídnout. Jak upozorňuje analytik a viceprezident...