Bezpečnost IoT si vynutí až nové předpisy

Že bezpečnost IoT doposud nepatřila mezi priority při návrhu internetu věcí a připojených zařízení obecně ilustroval na loňském MWC výtečně  Avast – psali jsme o tom tak jen rychle připomeneme, že šlo o přehled nezabezpečených IoT zařízení v Barceloně a živé demo „hacku“ chytré domácnosti přes děravou webovou kameru. Podle analytiků Gartneru se ale nelze spoléhat, že by situaci vzali dostatečně pevně do rukou sami výrobci (respektive rozhodně ne všichni). Odhadují proto, do roku 2021, tedy během následujících tří let, se hlavním hybatelem zvyšování míry zabezpečení IoT stanou nové předpisy a legislativa. Výdaje na bezpečnost IoT díky tomu porostou mezi roky 2017 a 2021 doslova raketovým tempem – téměř na trojnásobek (viz trh v číslech). Jen v letošním roce půjde o meziroční nárůst o 28 %.

ISSS2018

„U většiny IoT projektů nemají organizace kontrolu nad zroji a povahou software a hardware používaného chytrými připojenými zařízeními,“ vysvětluje Rugero Contu, ředitel výzkumu Gartner. „Očekáváme proto, že poroste zejména poptávka po nástrojích a službách určených pro discovery, sledování a správu aktiv, hodnocení bezpečnosti SW a HW a penetrační testy. Organizace se také budou snažit zlepšit svůj přehled o dopadech externalizace síťové konektivity.“

Absence bezpečného designu (secure by design)

Zatímco hlavním katalyzátorem růstu výdajů budou požadavky na soulad s předpisy, jako nejvýznamnější inhibitor označují analytici neschopnost správně stanovit priority a definovat bezpečnostní postupy (best practice) a nástroje v rámce plánování IoT projektů – tedy absence „bezpečného designu“ (security by design). Neznamená to pochopitelně, že by IoT projekty a řešení nebyly zabezpečeny vůbec.

„Přestože zabezpečení IoT je dlouhodobě uváděno jako jeden z primárních cílů, většina plánování probíhá, je nasazována a provozována na úrovni jednotlivých oddělení (obch. jednotek) se zapojením IT tak, aby bylo zajištěno že ty oblasti IT, jež se připojených zařízení týkají, jsou odpovídajícím způsobem zabezpečeny,“ říká Contu. „Koordinace v rámci společné architektury či konzistentní bezpečnostní strategie obvykle chybí, výběr dodavatelů produktů a poskytovatelů služeb je v podstatě náhodný, závislý na aliancích s partnery nebo na systému který zařízení doplňují či nahrazují.“

Zmíněná absence „bezpečného designu“ je pochopitelně i důsledkem absence přísnějších předpisů. A právě to se podle analytiků brzy změní – zejména v přísněji regulovaných odvětvích jako je zdravotní péče nebo výroba automobilů.

 

 

Další komentáře

Od digitalizace k produktovému modelu

CEO globálních společností očekávají, že v letošním roce budou výnosy, na nichž se nějakou formou podílejí digitální schopnosti (marketing, prodej, distribuce či povaha vlastního produktu/služby), představovat více než 45% podíl (oproti 22% v roce 2014). Plná polovina CEO zároveň očekává, že se odvětví, v němž jejich podnik působí, bude plně digitálně transformovat. Drtivá většina CEO (84 %) zároveň očekává, že digitální transformace pomůže zvýšit ziskovost (marže). V praxi to znamená, že stále více podniků se v různé míře stává výrobci...

CEO chtějí (digitální) růst, ale ne za každou cenu

Jak udržet růst? To je podle nejnovějších dat Gartneru téma, jež se prolíná výsledky průzkumu priorit CEO pro roky 2019 a 2020. Nejlépe to ilustruje rostoucí význam finančních priorit, zejména zlepšení ziskovosti – při současném udržení růstu, který jako hlavní prioritu uvedla více než polovina respondentů. Dotazováni byli zástupci podniků s obratem vyšším než 50 milionů dolarů (miliarda Kč), přičemž 60 % z nich působí v podnicích s obratem přes miliardu dolarů. Jinými slovy, 473 CEO a zástupců nejvyšší...