Bezpečnost jako uživatelský zážitek v pěti krocích

Písnička o IT, které by se k podnikovým uživatelům mělo chovat jako k zákazníkům je dnes již poněkud ohraná. A navíc tak docela neplatí, protože s pokračující digitalizací vztah IT-dodavatel, byznys-zákazník naráží na své limity. Obě strany si často musí být blíž a učit se chápat technologický pohled (a limity technologií) na jedné a byznysový pohled (a potřeby obchodu) na druhé straně. To ale neznamená že analogie byznys-zákazník již nemá co nabídnout. Jak upozorňuje analytik a viceprezident výzkumu Gartner Leigh McMullen, podstatou boje o zákazníky v digitálních obchodních modelech je zákaznický zážitek.

McMullen navrhuje, koncept zákaznické zkušenosti aplikovat v oblastech, kde by nás to možná ani nenapadlo – například v případě IT bezpečnosti. „Lidé odpovědní za bezpečnost chtějí mít věci maximálně pod kontrolou, lídři odpovědní za bezpečnost by ale měli zvážit že se části kontroly a jistoty vzdají výměnou za větší vliv,“ vysvětluje McMullen. „Bezpečnost by neměla ničit uživatelský zážitek, jenže právě to se často děje. Zákazníci – a to jsou v podstatě všichni ve vašem podniku, očekávají, že úsilí, které do něčeho vložili, bude odpovídat hodnotě jíž získají zpět. Pokud jejich očekávání zklamete, začnou vás jednoduše ignorovat.“ McMullen doporučuje se v případě zážitku v souvislosti s bezpečností zaměřit na nejvyšší vedení – to totiž, na rozdíl od řadových zaměstnanců, může být lepším a včasnějším indikátorem znechucení bezpečnostními pravidly a postupy na zároveň může pomoci s prosazením smysluplných a uživatelsky snesitelných bezpečnostních pravidel a politik, které umožní aby se podnik pohyboval rychleji vpřed. McMullen nabízí pět jednoduchých kroků, jejichž prostřednictvím může vedení IT bezpečnosti zásadně zlepšit vztah a komunikaci s nejvyšším vedením a zaměřit se na jejich zážitek:

Prostě s nimi mluvte o věcech, na kterých jim záleží – obavy z rizika, snaha se mu za každou cenu vyhnout patří mezi fenomény, které řadu organizací výrazně zpomalují. Lepší pochopení rizik, jejich dopadů a souvislostí tyto obavy pomáhá odbourat.

  • Pomáhejte jim při rozhodování pomocí operativně zaměřených hodnocení rizik – zhodnoťte reálná rizika na základě pohovorů s lidmi, kteří jsou v daném procesu zapojeni.
  • Naučte je se bránit – nejvyšší vedení nemá přímou kontrolu technologiemi pro řízení rizik a bezpečnost, v konečném důsledku je ale za incidenty odpovědné. Mají-li to riziko nést, měli by vědět, jak v případě incidentu vést účinnou a věcnou obranu.
  • Vynechejte technikálie. Má-li se nejvyšší vedení vaší organizace o něčem věcně a správně rozhodnout, nesmí se topit v technickém žargonu. Jeden ze způsobů jak se tomu vyhnout je, když se lidé odpovědní za řízení informační bezpečnosti dostatečně seznámí s obchodním modelem své organizace a jsou o bezpečnosti schopni hovořit ve vazbě na něj.
  • Posuňte se od projektového k produktovému managementu – toto je obecně platná poučka digitální ekonomiky a digitálních obchodních modelů, která zasahuje i do oblasti informační bezpečnosti. Projektové řízení stanovuje priority a finance pro aktivity. Je určeno kdy projekt začíná, jaké má fáze, implementační postup, akceptační testy, integraci a nasazení. Má začátek a konec. Taková ale bezpečnost není – ve skutečnosti se podobá spíše produktovému managementu, který je neustálý, průběžný, má vazbu na obchodní proces a IT funkce, které jej podporují. Například v pojišťovnictví je obchodním procesem nová pojistná smlouva, která v kontextu rizika a bezpečnosti znamená zapojení funkcí řízení přístupu, ochrany perimetru, řízení hrozeb a zranitelností, nakládání s citlivými daty – a z podstaty věci nemá obvykle stanovené „koncové“ datum.

Bezpečnosti jsme se v Inside věnovali před časem například v článcích a komentářích:

Další komentáře

Od digitalizace k produktovému modelu

CEO globálních společností očekávají, že v letošním roce budou výnosy, na nichž se nějakou formou podílejí digitální schopnosti (marketing, prodej, distribuce či povaha vlastního produktu/služby), představovat více než 45% podíl (oproti 22% v roce 2014). Plná polovina CEO zároveň očekává, že se odvětví, v němž jejich podnik působí, bude plně digitálně transformovat. Drtivá většina CEO (84 %) zároveň očekává, že digitální transformace pomůže zvýšit ziskovost (marže). V praxi to znamená, že stále více podniků se v různé míře stává výrobci...

CEO chtějí (digitální) růst, ale ne za každou cenu

Jak udržet růst? To je podle nejnovějších dat Gartneru téma, jež se prolíná výsledky průzkumu priorit CEO pro roky 2019 a 2020. Nejlépe to ilustruje rostoucí význam finančních priorit, zejména zlepšení ziskovosti – při současném udržení růstu, který jako hlavní prioritu uvedla více než polovina respondentů. Dotazováni byli zástupci podniků s obratem vyšším než 50 milionů dolarů (miliarda Kč), přičemž 60 % z nich působí v podnicích s obratem přes miliardu dolarů. Jinými slovy, 473 CEO a zástupců nejvyšší...