Čínské značky zadupaly v Česku v 3Q2018 Apple do prachu

Ve světě chytrých telefonů se cosi mění. Někdejší hegemonii Samsungu narušují ve stále větší míře čínští giganti Huawei a Xiaomi – jde totiž o jediné dvě velké značky, které rostou, a to významným tempem. „Pokud bychom Huawei a Xiaomi ze seznamu globálních dodavatelů vynechali, pak by prodeje zbývajících výrobců meziročně poklesly o 5,2 %,“ říká ředitel výzkumu Gartneru Anshul Gupta. „Díky cenově atraktivním modelům, vylepšení funkcí pro fotografie a video a kvalitním displejům s vysokým rozlišením rostli přední čínští výrobci zejména na rozvíjejících se trzích.“ Výsledkem je meziroční pokles prodejů Samsungu z 85,6 na 73,4 milionu kusů za třetí čtvrtletí.

Český trh se sice v minulosti choval, co se chytrých telefonů týče, spíše jako rozvinutý než rozvíjející se, zdá se ale, že i tuzemské zákazníky přestala bavit hra na neustálé zdražování chytrých telefonů až na (či za) cenovou hladinu profesionálního konvertibilního ultrabooku, kterou s nimi v posledních letech hraje Apple. Podle nejnovějších čísel Gartneru se prodeje Applu v Česku meziročně propadly z 283 tisíc na 170 tisíc kusů za čtvrtletí (3Q 2017/3Q 2018). Samsung si vedl o něco lépe, když se propadl jen z 347 tisíc na 330 tisíc kusů. Ani v Česku ale prodeje chytrých telefonů meziročně neklesaly – tržní podíl tak raketově rostl zejména Huawei (ze 158 tisíc na 205 tisíc kusů). Xiaomi pak v Česku za poslední kvartál prodalo skvělých 190 tisíc kusů. Jedním dechem nicméně dodáváme, že údaje o prodejích na menších trzích EU, jako je ten český, nejsou úplně přesné, protože nezanedbatelné procento přístrojů je dovezeno z či vyvezeno do okolních zemí.

Tajemství úspěchu Huawei a zejména značný růst Xiaomi na našem trhu je jednoduché: solidně zpracované přístroje se solidním výkonem i výbavou včetně kvalitního fotoaparátu nabízejí za cenu hluboko pod hranicí deseti (a někdy dokonce i pěti) tisíc korun. Stejně tak si zákazníci nemusejí připlácet horentní sumy za větší paměť (většina čínských přístrojů navíc podporuje i paměťové karty a u modelů střední třídy nemizí například audiojack, Xiaomi pak jako jediné nabízí IR Blaster). O tom, že značky, jako je Xiaomi, chtějí hrát se zákazníky „fér hru“, svědčí například i to, že na domácím čínském trhu nabízejí oficiálně náhradní díly na přístroje, větší úsilí také vyvíjejí v případě aktualizace a uvádění novějších verzí OS – byť v tomto směru nad světem Androidu obecně vládne Apple.

Ve firemní sféře je pochopitelně pozice čínských přístrojů komplikovanější zejména v souvislosti s otázkami kolem bezpečnosti. Zde si vcelku pochopitelně drží silnou pozici jak Apple, tak Samsung, mezi často doporučovanými jsou také špičkové modely LG, OnePlus, Google Pixel a také na Androidu přežívající BlackBerry.

 

Další komentáře

Jak se CFO připravují na recesi? S podporou CIO.

Příští ekonomická recese bude podle analytiků nejnáročnější pro malé a střední podniky. Hlavním důvodem je, že se v posledních letech zhoršila jejich situace, co se týče kapitálové likvidity, případně jsou výrazněji zadlužené než v minulosti. Hlavním očekávaným dopadem příštího poklesu ekonomického cyklu bude další snížení ziskovosti. K němu docházelo již v posledních letech s tím, jak v poměrně dlouhém období růstu (zejména v Severní Americe) byly snadno dosažitelné obchodní příležitosti postupně sklízeny zejména většími podniky. „S tím, jak fáze růstu pokračovala a...

IAM přes libovolný mobil – již za tři roky.

Plných 70 % organizací by mělo do roku 2022 nasadit biometrické techniky ověřování přístupu svých zaměstnanců prostřednictvím chytrých telefonů – bez ohledu na to, jaké konkrétní koncové zařízení je použito. Jde o obrovský skok vpřed, protože jak autoři této předpovědi (analytici Gartneru) upozorňují, v loňském roce taková řešení využívalo jen pět procent firem. O nárůstu zájmu o biometrická řešení v oblasti bezpečnosti a řízení přístupu jsme již psali – souvisí se snahou zlepšit (při relativně malých zásazích...