Čínské značky zadupaly v Česku v 3Q2018 Apple do prachu

Ve světě chytrých telefonů se cosi mění. Někdejší hegemonii Samsungu narušují ve stále větší míře čínští giganti Huawei a Xiaomi – jde totiž o jediné dvě velké značky, které rostou, a to významným tempem. „Pokud bychom Huawei a Xiaomi ze seznamu globálních dodavatelů vynechali, pak by prodeje zbývajících výrobců meziročně poklesly o 5,2 %,“ říká ředitel výzkumu Gartneru Anshul Gupta. „Díky cenově atraktivním modelům, vylepšení funkcí pro fotografie a video a kvalitním displejům s vysokým rozlišením rostli přední čínští výrobci zejména na rozvíjejících se trzích.“ Výsledkem je meziroční pokles prodejů Samsungu z 85,6 na 73,4 milionu kusů za třetí čtvrtletí.

Český trh se sice v minulosti choval, co se chytrých telefonů týče, spíše jako rozvinutý než rozvíjející se, zdá se ale, že i tuzemské zákazníky přestala bavit hra na neustálé zdražování chytrých telefonů až na (či za) cenovou hladinu profesionálního konvertibilního ultrabooku, kterou s nimi v posledních letech hraje Apple. Podle nejnovějších čísel Gartneru se prodeje Applu v Česku meziročně propadly z 283 tisíc na 170 tisíc kusů za čtvrtletí (3Q 2017/3Q 2018). Samsung si vedl o něco lépe, když se propadl jen z 347 tisíc na 330 tisíc kusů. Ani v Česku ale prodeje chytrých telefonů meziročně neklesaly – tržní podíl tak raketově rostl zejména Huawei (ze 158 tisíc na 205 tisíc kusů). Xiaomi pak v Česku za poslední kvartál prodalo skvělých 190 tisíc kusů. Jedním dechem nicméně dodáváme, že údaje o prodejích na menších trzích EU, jako je ten český, nejsou úplně přesné, protože nezanedbatelné procento přístrojů je dovezeno z či vyvezeno do okolních zemí.

Tajemství úspěchu Huawei a zejména značný růst Xiaomi na našem trhu je jednoduché: solidně zpracované přístroje se solidním výkonem i výbavou včetně kvalitního fotoaparátu nabízejí za cenu hluboko pod hranicí deseti (a někdy dokonce i pěti) tisíc korun. Stejně tak si zákazníci nemusejí připlácet horentní sumy za větší paměť (většina čínských přístrojů navíc podporuje i paměťové karty a u modelů střední třídy nemizí například audiojack, Xiaomi pak jako jediné nabízí IR Blaster). O tom, že značky, jako je Xiaomi, chtějí hrát se zákazníky „fér hru“, svědčí například i to, že na domácím čínském trhu nabízejí oficiálně náhradní díly na přístroje, větší úsilí také vyvíjejí v případě aktualizace a uvádění novějších verzí OS – byť v tomto směru nad světem Androidu obecně vládne Apple.

Ve firemní sféře je pochopitelně pozice čínských přístrojů komplikovanější zejména v souvislosti s otázkami kolem bezpečnosti. Zde si vcelku pochopitelně drží silnou pozici jak Apple, tak Samsung, mezi často doporučovanými jsou také špičkové modely LG, OnePlus, Google Pixel a také na Androidu přežívající BlackBerry.

 

Další komentáře

Nastupuje čtvrtá generace CDO

V současné době nastupuje již čtvrtá generace CDO (Chief Data Officer). Vyplývá to ze zjištění Výzkumné rady Gartneru (Gartner Research Board – ta již od roku 1973 zpovídá členy nejvyšší exekutivy v největších a nejkomplexnějších nadnárodních organizacích). Hlavním důvodem nástupu nové generace ředitelů odpovědných za oblast dat je zejména zrod produktově orientovaných organizací. „CDO verze 1.0 se starali takřka výhradně o správu dat, CDO 2.0 přidali do svého portfolia analytiku, třetí generace CDO se pak významně...

Top 10 bezdrátových technologických trendů 2019-2021

Chytré hodinky Alcatel (Wikimedia Commons)

Řada současných i teprve nastupujících bezdrátových technologií bude v příštích pěti letech nezbytná pro rozvoj jiných nových a rodících se technologií v oblastech, jako jsou robotika, drony, autonomní auta nebo nové lékařské přístroje. Analytici společnosti Gartner vybrali deset technologických trendů v bezdrátové oblasti, kterým by podnikoví architekti a vedoucí pracovníci odpovědní za inovace měli věnovat zvláštní pozornost. „Vedení byznysu by mělo mít o těchto technologiích a trendech povědomí již dnes,“ říká viceprezident výzkumu Gartneru Nick Jones. „V řadě...