Pět nezbytných dovedností pro dodavatele digitálních produktů

Pro technologické firmy a technologické start-upy v pokročilejších fázích vyspělosti bude přechod na digitální produktové řízení (namísto dosavadního řízení projektového) ještě důležitější než pro uživatelské organizace. Ty, které s příslušnou změnou způsobu řízení vývoje digitálních produktů nezačnou, budou podle analytiků nejpozději do dvou let čelit vážné konkurenční hrozbě (disrupci). „Je v podstatě jedno, zda děláte software či hardware, nebo poskytujete řešení či služby – digitální produktové řízení je kompetencí, které se zkrátka nevyhnete,“ vysvětluje viceprezident výzkumu Gartneru Lars Van Dam. „Organizace, které se cestou digitálního produktového řízení vydají a investují do něj, budou lépe připraveny na změny či otřesy na trhu.“

O produktově orientovaném přístupu či modelu, respektive o digitálním produktovém řízení coby nové disciplíně, která zásadně mění a rozšiřuje chápání role produktového manažera a produktového vlastníka, jsme již v Observeru psali (například v souvislosti nedávnými lokálními akcemi s analytiky Gartneru Matthew Hotlem a Jasonem Wongem). Jeho podstatou posun od plnění projektových cílů (dokončení při dodržení časového a rozpočtového rámce a minimalizaci rizik) směrem k dosahování obchodních cílů. Nejde ale zdaleka jen o zavedení agilních či štíhlých metod s minimálním životaschopným produktem na začátku a následnými pravidelnými dodávkami nových verzí v krátkých cyklech.

Digitální produktový management zahrnuje designové principy a kvantitativní vstupy, s jejichž pomocí lze lépe definovat produktovou vizi, směřování, činit klíčová rozhodnutí a cílit na rozličné (konkrétní) zákaznické zážitky. Mění se tedy nejen způsob řízení a dodávání výstupů, řízení změn, cíle či uspořádání týmů, ale také financování a měření výsledků.

Mohlo by se zdát, že technologické firmy na dodavatelské straně mají k rozvoji digitálního produktového řízení dobré předpoklady – koneckonců s disciplínou produktového řízení jako takového má většina z nich dlouholeté zkušenosti. V praxi ale analytici zjišťují, že dvě ze tří iniciativ v oblasti produktového řízení nemají jasné napojení na obchodní strategii organizace, a nedávný průzkum ukázal, že jen 16 % produktových manažerů využívá jasně definovanou produktovou strategii jako základ pro svá klíčová rozhodnutí. Většina organizací pak nadměrně investuje do realizace produktového řízení, a zároveň opomíná jeho úvodní fáze – strategii, návrh a kvantitativní analýzy. „Většina CEO očekává, že se obchodní model jejich organizace změní během příštích dvou let. Do roku 2024 pak čtyři z pěti IT organizací absolvují radikální restrukturalizaci svých cílů právě kvůli zavádění produktově orientovaného provozního modelu. To donutí produktové manažery zásadně přehodnotit, jak je přidaná hodnota jejich portfolia vnímána, vytvářena a konzumována,“ vysvětluje Lars Van Dam.

Pokračování z INSIDE Observer

Analytici identifikovali pět klíčových dovedností, které digitálnímu produktovému řízení pomáhají lépe řídit změnu obchodních modelů a zlepšit šance produktů na úspěch:

  1. Rozhodování na základě dat
  2. Návrh produktů a služeb především s ohledem na zákaznickou zkušenost
  3. Diferenciace produktů a služeb využitím všech digitálně-technologických příležitostí
  4. Zahrnout do současných postupů a strategií produktového řízení možný dopad technických a obchodních otřesů (zásadních inovací, novinek)
  5. Dodávání produktů a služeb prostřednictvím nových digitálních kanálů.

Do roku 2023 zavede digitální produktové řízení a všech pět výše uvedených schopností 35 % produktových týmů – oproti méně než 2 %  dnes. „Podstatou inovace již nebude vývojový tým vytvářející produkt, jenž zbytek organizace na trhu podporuje. Namísto toho bude řada oddělení a faktorů přispívat k samotné tvorbě a dodávce produktů či služeb každý den,“ uzavírá Lars Van. Tématem se podrobněji zabývá studie a sada nástrojů  „How Digital Product Management Unlocks Opportunities for New Value Creation“, kterou si můžete stáhnout bezplatně z portálu Gartner.com.

Technologické trendy a strategické priority budou tématem  Gartner Tech Growth & Innovation Conferences 2019, která probíhá tento týden v Londýně. INSIDE z akce zprostředkuje exkluzivní výběr klíčových postřehů.

 

Další komentáře

5G IoT ovládnou nejprve bezpečnostní kamery

Security camera on the Mount Vernon river walk.

Hlavní aplikací v první fázi nástupu 5G IoT řešení budou podle analytiků bezpečnostní kamery. Nástup 4G/LTE sítí před několika lety podniky a jejich CIO zajímal zejména s ohledem na lepší podporu mobility jejich zaměstnanců a zákazníků (a umožnil nejen generační skok v oblasti videokonferencí a porad na dálku, ale také třebas masový rozvoj mobilního streamování videa v HD rozlišení na sociálních sítích a s tím i novou vlnu „civilní“ či občanské publicistiky a žurnalistiky). 5G sítě by měly znamenat...

4 klíčové tech trendy pro obchod

Gartner Hype Cycle for CRM, 2019

“Technologie již není možné prostě házet obchodnímu týmu na hlavu a doufat, že jim nějak pomohou,“ říká senior analytik Gartneru Adnan Zijadic o technologiích a trendech které promění v nadcházejících pěti až deseti letech svět obchodu. Hype křivka CRM prodejních technologií (Gartner Hype Cycle for CRM Sales Technology, 2019) jich obsahuje několik desítek, přičemž asi čtvrtina je ve fázi produktivity (vyspělosti) nebo se k ní blíží. Naleznete na ní ale také technologie, které jsou na samém...