Prodeje telefonů v 1Q19 klesaly, Huawei raketově rostla

Chytré hodinky Alcatel (Wikimedia Commons)

 

Při pohledu na globální i tuzemské výsledky prodejů chytrých telefonů Huawei je těžké se ubránit pochyb o motivaci, která vede k vytěsňování největšího čínského výrobce ze západních trhů. Jistě lze jen stěží pochybovat o tom, že Huawei má úzké vazby, či přesněji je provázána s čínskou vládou a nejspíše i s tajnými službami (ostatně totéž platí v různé míře i na pomyslné opačné straně barikády). Jsou ale ony vazby a obavy o bezpečnost skutečným či jediným důvodem a motivem pro (v poslední době poměrně ostré) kroky vůči Huawei? Koneckonců jde o firmu, která jako jediný z první trojky globálních výrobců v posledních měsících úspěšně roste, a je tak jistě nemalým trnem v oku Applu i Samsungu – a to navzdory dosavadním negativním zprávám a opatřením. A co se týče nemalé náklonnosti k požadavkům čínské vlády, tu v posledních měsících a letech předvádí řada západních firem ve snaze se vrátit či dostat na tamní trhy.

Přestože celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům poklesly v prvním čtvrtletí letošního roku o 2,7 %,  Huawei, která navíc v současné době neprodává na trhu v USA, si udržela druhou pozici mezi výrobci a navíc snížila náskok vedoucího Samsungu. Prodeje Applu naopak meziročně klesly o deset milionů kusů. Výrazný růst prodejů Huawei a propad čísel Applu platil v prvním čtvrtletí i pro český trh, kde se v minulém roce na třetí pozici etablovalo Xiaomi.

„Poptávka po prémiových chytrých telefonech zaostávala za zájmem o levnější přístroje, což mělo dopad na značky, jako jsou Samsung a Apple, které se výrazněji zaměřují především na high-end modely chytrých telefonů,“ vysvětluje senior ředitel výzkumu Gartneru Anshul Gupta. „Navíc klesla i poptávka po užitkových telefonech, neboť se zpomalilo tempo přechodu na chytré 4G telefony  v této kategorii.“

Zpomalující se tempo inovací u nejvyšších modelových řad a rostoucí ceny vedou k prodlužování životních cyklů – uživatelé své telefony vyměňují po delší době. Na dvou největších trzích, v USA a Číně poklesly v prvním čtvrtletí roku 2019 prodeje o 15,8 % a 3,2 %.

V prvním čtvrletí letošního roku si první pozici udržel Samsung s podílem 19,2 % (viz tabulka), společnost Huawei na druhé příčce s podílem 15,7 % pak rostla meziročně nejrychleji – o 44,5 % na více než 58 milionů prodaných kusů. Huawei se navíc daří růst ve všech regionech: „Huawei se dařilo obzvlášť dobře zejména na jejích největších trzích v Evropě a Číně, kde rostla tempem 69 %, respektive 33 %,“ dodává A. Gupta. Společnost má v současné době na čínském trhu podíl 29,5 %.

 

Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům  1Q2019 (tisíce kusů)

Výrobce 1Q2019

Kusy

1Q2019 Tržní

podíl (%)

1Q2018

kusy

1Q2018 tržní

podíl (%)

Samsung 71 621,1 19,2 78 564,8 20,5
Huawei 58 436,2 15,7 40 426,7 10,5
Apple 44 568,6 11,9 54 058,9 14,1
OPPO 29 602,1 7,9 28 173,1 7,3
Vivo 27 368,2 7,3 23 243,2 6,1
Ostatní 141 405,2 37,9 159 037,1 41,5
Celkem 373 001,4 100,0 383 503,9 100,0

Součty nemusejí přesně odpovídat s ohledem na zaokrouhlení

Zdroj: Gartner (květen 2019)

 

„Nedostupnost aplikací a služeb Googlu na telefonech Huawei v případě, že opatření skutečně vejde v platnost, zásadně naruší mezinárodní obchodní aktivity společnosti – ty v současné době představují přibližně polovinu jejího obratu v segmentu chytrých telefonů. Přinejmenším to povede k nejistotě a obavám zákazníků, a omezí se tak růst Huawei v nejbližších měsících,“ říká A. Gupta.

Pokračování z INSIDE Observer

Samsung a Apple zaznamenávají rekordní meziroční poklesy

Přestože prodeje Samsungu poklesly v prvním čtvrtletí meziročně o 8,8 %, společnost si díky velkému náskoku dokázala udržet pozici největšího globálního dodavatele. „Samsung uvedl portfolio špičkových modelů Galaxy S10, které bylo pozitivně přijato, nicméně jeho dopad na výsledky byl omezený, neboť přístroje se dostaly do prodeje až koncem prvního čtvrtletí,“ vysvětluje A. Gupta. „Samsung také posílil svou střední třídu novou řadou modelů řady A a J a také nově představenou řadou M, které ale čelí ostré konkurenci čínských výrobců.“

Prodeje Apple iPhone v celkovém počtu 44,6 milionu kusů za první čtvrtletí představují meziroční pokles o 17,6 %. „Slevy iPhone na prakticky všech trzích sice pomohly stimulovat poptávku, ale ani to nestačilo pro obnovení růstu v první čtvrtletí,“ říká A. Gupta. „Apple čelí zejména delším životním cyklům, neboť jeho zákazníci nevidí, jaký přínos by pro ně mělo nahradit své původní telefony.“

Pokračuje boj o páté místo

V prvním čtvrtletí vytlačila z páté příčky společnost Xiaomi značka Vivo, která prodala 27,4 milionu chytrých telefonů, zatímco Xiaomi skončila na 27,2 milonu. Vivo se dařilo zejména díky funkcím, jako jsou čtečky otisku vestavěné v displeji, vysouvací kamerky, rychlé nabíjení a takřka bezrámečkový displej, díky čemuž společnost v prvním čtvtletí meziročně rostla dvouciferným tempem. „Společnosti by se ale mohlo dařit ještě lépe, kdyby rozšířila svou řadu levnějších modelů a zaměřila se s nimi na rozvíjející se trhy v asijsko-pacifickém regionu,“ uzavírá Anshul Gupta.

Doplnění k českému trhu

Z výsledků publikovaných společností Gartner v níže uvedené studii vyplývá, že Český trh meziročně rostl o necelá tři procenta (40 tisíc kusů), nedosáhl ale úrovně prodejů z prvního čtvrtletí roku 2017. Rostl jak segment základních chytrých telefonů (o 60 tisíc kusů), tak segment prémiový (o 45 tisíc kusů), nejlevnější užitkový segment naopak meziročně klesl. Mezi výrobci zaznamenal významný meziroční pokles Applu přibližně o pětinu, Samsung si svou pozici udržel s přibližně dvouprocentním nárůstem, Huawei rostlo meziročně o 40 % a v prodejích je za první čtvrtletí před Applem, Xiaomi pak v oficiálních číslech stouplo meziročně na desetinásobek (ze 17 na téměř 170 tisíc kusů) – v datech z prvního čtvrtletí 2018 ale nejspíš nebyl zahrnut šedý dovoz (šedé distribuční kanály do jisté míry ovlivňují čísla v celé střední Evropě).

 

Předplatitelé výzkumných služeb Gartneru naleznou další informace ve studii „Market Share: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, All Countries, 1Q19Update“.

 

Poznámka pro čtenáře:

Základní (basic) model chytrého telefonu je hlasově orientované mobilní zařízení s parametry jako 4palcový a větší displej (rozlišení 720p nebo vyšší) a dvoujádrový či výkonnější procesor.

Užitkový (utility) model chytrého telefonu je hlasově orientované mobilní zařízení nejlevnější kategorie často s omezenými specifikacemi či funkcemi, je určeno především pro rozvíjející se trhy a uživatele předplacených služeb.

 

 

Další komentáře

Personalizovaný marketing se během pěti let zcela změní

Do roku 2025 vzdá plných 80 % marketérů, kteří investovali do řešení pro personalizaci, snahu je využívat v praxi – ať už proto, že nebudou přinášet očekávanou návratnost, nebo kvůli hrozbám při správě citlivých dat zákazníků. Ostatně již v současné době je více než čtvrtina marketérů přesvědčena, že data jsou (paradoxně) jednou z hlavních překážek personalizace, protože jejich sběr, integrace a ochrana jsou náročné a přinášejí různá rizika. To pochopitelně neznamená, že by se marketéři přestali o...

Oculus VR: Beat Games i Business Solutions

Beat Games - GDC 2019

Koupě herního studia Beat Games společností Oculus by mohla být jen dalším úspěšným exitem české herní scény, podobně jako tomu bylo před pár měsíci v případě Warhorse Studios. Beat Games, které v Praze založili slovenští „expati“ Ilavský a Hrinčár společně s českým hudebníkem Beckem, jsou ale zvláštním případem – jejich Beat Saber se totiž stala zcela zásadním herním počinem ve světě virtuální reality. V mnohém navíc připomíná jiné historické přelomové hry, například Tetris – hru jejíž princip zná...