Top 10 bezdrátových technologických trendů 2019-2021

Chytré hodinky Alcatel (Wikimedia Commons)

Řada současných i teprve nastupujících bezdrátových technologií bude v příštích pěti letech nezbytná pro rozvoj jiných nových a rodících se technologií v oblastech, jako jsou robotika, drony, autonomní auta nebo nové lékařské přístroje. Analytici společnosti Gartner vybrali deset technologických trendů v bezdrátové oblasti, kterým by podnikoví architekti a vedoucí pracovníci odpovědní za inovace měli věnovat zvláštní pozornost.

„Vedení byznysu by mělo mít o těchto technologiích a trendech povědomí již dnes,“ říká viceprezident výzkumu Gartneru Nick Jones. „V řadě inovačních oblastí budou nasazovány nové a nepříliš vyspělé technologie, jako jsou 5G a milimetrové vlny. Jejich zvládnutí vyžaduje znalosti, jež v podnicích často chybějí. Vedoucí pracovníci odpovědní za podnikovou architekturu a inovace či technologickou transformaci by proto měli pro svůj podnik vybrat technologie, které budou testovány v pilotních projektech, a ověřit tak jejich potenciál a případně připravit plán jejich nasazení.“

Mezi desítkou bezdrátových technologií a trendů, jež by IT organizace měly v letošním roce i v následujících letech sledovat, nechybějí evergreeny, jako je Wi-Fi (to se do budoucna více uplatní například v oblasti ověřování identity), technologie, které se v posledních letech přinejmenším zčásti etablovaly jako LPWA sítě, standardy, jejichž nástup je doslova „na spadnutí“, jako 5G a také zcela nové a rodící se oblasti jako V2X sítě pro automobily, pokročilé bezdrátové určování a sledování polohy nebo sítě se zpětným rozptylem.

 

Top 10 bezdrátových technologických trendů

Pokračování z INSIDE Observer

Top 10 bezdrátových technologických trendů:

  1. Wi-Fi. Je s námi sice již bezmála dvacet let, přinejmenším do roku 2024 ale zůstane Wi-Fi primární vysokorychlostní technologií pro domácnosti a kanceláře. Neméně důležité ale jsou nové role a využití Wi-Fi – například v radarových systémech nebo jako součást dvoufaktorového ověřování.
  2. 5G mobilní sítě. První budou uváděny do provozu v průběhu letošního a příštího roku, nicméně plného nasazení se dočkáme během přibližně pěti až osmi let. V některých situacích půjde o technologii doplňující Wi-Fi, neboť je praktičtější a efektivnější pro pokrytí větších lokalit, jako jsou letiště, přístavy, terminály a továrny. „5G je stále nevyspělé, v první fázi se navíc operátoři zaměří na prodej vysokorychlostního internetu. Nicméně 5G standard se rozvíjí a jeho budoucí revize zlepší možnosti 5G v oblastech, jako jsou internet věcí (IoT) nebo rychlá odezva (low latency),“ dodává Nick Jones.
  3. Bezdrátové V2X technologie pro vozidla (vehicle to everything). Klasická i autonomní auta budou muset komunikovat mezi sebou i s okolní dopravní infrastrukturou. To umožní právě V2X bezdrátové systémy. Kromě výměny informací o stavu vozidla může V2X nabídnout i řadu dalších služeb v oblasti bezpečnosti, navigace a infotainmentu.
  4. Bezdrátové napájení na delší vzdálenost. První generace systémů bezdrátového napájení nepřinesla revoluční uživatelský zážitek, v nějž řada výrobců doufala. Nutnost umístit přístroj přesným způsobem na přesné místo na bezdrátové nabíječce je jen o něco pohodlnější než klasické připojení kabelu. Nicméně několik nových technologií umožňuje nabíjení zařízení na vzdálenost až jednoho metru, nebo přes silnější překážku, jako je deska stolu. „Bezdrátové nabíjení s delším dosahem by nakonec mohlo eliminovat napájecí kabely u zařízení, jako jsou laptopy, monitory, a dokonce i kuchyňské přístroje. Bude tak možné změnit způsob návrhu pracovišť i obytných prostorů,“ vysvětluje Nick Jones.
  5. Sítě LPWA (Low-Power-Wide-Area). Sítě LPWA zajištují méně náročné datové přenosy (nízká šířka pásma) pro IoT zařízení s cílem snížit jejich spotřebu a prodloužit výrazně životnost baterie. Obvykle pokrývají rozsáhlé oblasti – města, nebo dokonce celé země. Mezi v současné době běžně používané technologie patří NB-IoT, LTE-M, LoRa a Sigfox. Příslušné moduly jsou cenově dostupné a lze s jejich pomocí vyrábět relativně malá, levná, baterií napájená zařízení, jako jsou senzory či sledovací moduly.
  6. Bezdrátové smysly. Absorpce či odraz bezdrátových signálů lze využít pro účely snímání, detekce a měření. Bezdrátové senzory nacházejí uplatnění například u interiérových radarů pro drony a roboty. Virtuální asistenti mohou radar využít například pro zlepšení identifikace v situaci, kdy s nimi hovoří více osob v jedné místnosti. „Data ze senzorů jsou palivem IoT. Nové typy senzorů tak logicky umožňují inovativní aplikace a služby. Systémy obsahující bezdrátové smysly budou integrovány do nejrůznějších zařízení – od lékařských diagnostických přístrojů až po rozpoznávání předmětů a interakci v chytré domácnosti.
  7. Rozšířené bezdrátové sledování polohy. Klíčovým trendem ve světě bezdrátových technologií je schopnost bezdrátových komunikačních systémů určit polohu zařízení, která jsou k nim připojena. Sledování polohy s přesností na jeden metr bude podporováno u chystaného standardu 802.11az a mělo by také být součástí budoucích revizí standardu 5G. „Lokační data patří mezi nejdůležitější – lze je využít v řadě oblastí, jako jsou marketing, dodavatelské řetězce nebo internet věcí. Zcela zásadní je přesné určení polohy u robotů a dronů pohybujících se v interiérech,“ říká Nick Jones.
  8. Milimetrové vlny. Milimetrové bezdrátové technologie pracují na frekvencích 30–300 GHz s vlnami o délce 1 až 10 milimetrů. Tyto technologie lze využít u bezdrátových systémů jako Wi-Fi či 5G pro vysokorychlostní přenos na krátkou vzdálenost (například přehrávání 4K a 8K videa).
  9. Sítě se zpětným rozptylem (backscatter networking). Jde o technologii, která umožňuje odesílání dat s velmi malou spotřebou energie – je proto ideální zejména pro velmi malá zařízení. Využití najde především v místech, jež jsou velmi silně „zamořena“ bezdrátovými signály (bytové či kancelářské komplexy) a je třeba do nich přidat relativně jednoduchá IoT zařízení, jako jsou senzory.
  10. Softwarově definované rádio (SDR). SDR přesouvá většinu funkcí zpracování signálu ze specializovaných čipů (čipsetů) do softwaru. Je tak možné, aby bezdrátový modul podporoval mnohem větší škálu frekvencí a protokolů. Nejde o novou technologii – je k dispozici již řadu let, ale doposud se neprosadila, protože je v praxi dražší než specializované čipy. Analytici Gartneru nicméně očekávají, že se SDR stane populárnější s nástupem nových protokolů – ty staré jsou totiž často nadále používány, a SDR tak zařízením umožní podporu široké škály těchto „historických“ protokolů, nové komunikační protokoly pak bude možné přidat pouhou SW aktualizací.

 

Předplatitelé výzkumných služeb Gartneru naleznou další podrobnosti ke každé z deseti výše uvedených technologií (trendů) ve studii „The Top 10 Wireless Technologies and Trends That Will Drive Innovation“.

Téma bude také podrobněji prezentováno na konferenci Gartner IT Symposium/Xpo 2019, která se uskuteční 3.–7. listopadu v Barceloně.

 

Další komentáře

Personalizovaný marketing se během pěti let zcela změní

Do roku 2025 vzdá plných 80 % marketérů, kteří investovali do řešení pro personalizaci, snahu je využívat v praxi – ať už proto, že nebudou přinášet očekávanou návratnost, nebo kvůli hrozbám při správě citlivých dat zákazníků. Ostatně již v současné době je více než čtvrtina marketérů přesvědčena, že data jsou (paradoxně) jednou z hlavních překážek personalizace, protože jejich sběr, integrace a ochrana jsou náročné a přinášejí různá rizika. To pochopitelně neznamená, že by se marketéři přestali o...

Oculus VR: Beat Games i Business Solutions

Beat Games - GDC 2019

Koupě herního studia Beat Games společností Oculus by mohla být jen dalším úspěšným exitem české herní scény, podobně jako tomu bylo před pár měsíci v případě Warhorse Studios. Beat Games, které v Praze založili slovenští „expati“ Ilavský a Hrinčár společně s českým hudebníkem Beckem, jsou ale zvláštním případem – jejich Beat Saber se totiž stala zcela zásadním herním počinem ve světě virtuální reality. V mnohém navíc připomíná jiné historické přelomové hry, například Tetris – hru jejíž princip zná...