Trh RPA: softwaroví roboti (po)rostou raketovým tempem

 

O více než 63 % rostl v minulém roce trh RPA softwaru, tedy nástrojů a řešení pro robotickou automatizaci procesů. S globálním obratem 846 milionů dolarů sice stále nejde o gigantický softwarový trh, zároveň  ale rozhodně nešlo o pomyslný růst „z nuly“. V letošním roce bude růst tohoto segmentu pokračovat podobně závratným tempem na 1,3 miliardy dolarů.

RPA je oblastí, kde dochází nejen k růstu, ale také k dynamickému vývoji mezi vedoucími hráči, z nichž žádný nemá dominantní postavení, jak upozorňuje viceprezident výzkumu Gartneru Fabrizio Biscotti: „Konkurence je ostrá, devět z deseti největších hráčů meziročně změnilo svou pozici. Současná čísla šest a sedm navíc meziročně třímístně rostla, což naznačuje, že první pětka se během letošního roku může opět změnit.“ V roce loňském se skutečným skokanem stala společnost UiPath, která meziročně rostla o 630 %, a poskočila tak z pátého na první místo s tržním podílem 13,6 %.

Dominantním trhem RPA zůstává Severní Amerika, na kterou vloni připadlo 51 % obratu, to ale zároveň představuje meziroční pokles o dva procentní body. Druhá je západní Evropa s 23 % a třetí Japonsko, kde rostla míra adopce meziročně o 124 %. „Ukazuje to, že RPA je atraktivní pro organizace po celém světě zejména díky kratší době potřebné pro nasazení ve srovnání s jinými alternativami, jako jsou platformy BPM či outsourcing procesů (BPO),“ dodává Biscotti.

Přestože se RPA objevuje prakticky ve všech odvětvích, nejčastějším zákazníkem jsou v současné době banky, pojišťovny, telekomunikační společnosti a utility. Ty totiž obvykle mají řadu historických systémů, pro něž je RPA vhodné. „Schopnost integrace s historickými systémy a aplikacemi je hlavním faktorem pohánějícím RPA projekty. S touto technologií mohou organizace urychlit svou digitální transformaci a zároveň získat dodatečnou hodnotu ze svých někdejších technologických investic,“ vysvětluje Biscotti.

Analytici Gartneru očekávají, že trh RPA může již během tří let vypadat velmi odlišně. Velcí softwaroví hráči, jako jsou IBM, Microsoft a SAP, uzavírají partnerství s výrobci RPA softwaru, nebo je rovnou kupují. Tím dále pomáhají zvyšovat povědomí a atraktivitu RPA mezi svými početnými zákazníky. Nově se objevující výrobci RPA zároveň přicházejí s dalšími funkcemi reagujícími na potřeby digitálního byznysu, jako jsou zpracování toků událostí (event stream processing) či analýza v reálném čase.

Klienti – předplatitelé služeb Gartneru – naleznou další podrobnosti o trhu RPA ve studii: „Market Share Analysis: Robotic Process Automation, Worldwide, 2018“. RPA bude také jedním z témat na podzimní konferenci Gartner IT Symposium/Xpo 2019, která se uskuteční 3.–7. listopadu v Barceloně.

 

Další komentáře

Personalizovaný marketing se během pěti let zcela změní

Do roku 2025 vzdá plných 80 % marketérů, kteří investovali do řešení pro personalizaci, snahu je využívat v praxi – ať už proto, že nebudou přinášet očekávanou návratnost, nebo kvůli hrozbám při správě citlivých dat zákazníků. Ostatně již v současné době je více než čtvrtina marketérů přesvědčena, že data jsou (paradoxně) jednou z hlavních překážek personalizace, protože jejich sběr, integrace a ochrana jsou náročné a přinášejí různá rizika. To pochopitelně neznamená, že by se marketéři přestali o...

Oculus VR: Beat Games i Business Solutions

Beat Games - GDC 2019

Koupě herního studia Beat Games společností Oculus by mohla být jen dalším úspěšným exitem české herní scény, podobně jako tomu bylo před pár měsíci v případě Warhorse Studios. Beat Games, které v Praze založili slovenští „expati“ Ilavský a Hrinčár společně s českým hudebníkem Beckem, jsou ale zvláštním případem – jejich Beat Saber se totiž stala zcela zásadním herním počinem ve světě virtuální reality. V mnohém navíc připomíná jiné historické přelomové hry, například Tetris – hru jejíž princip zná...