Generace Z se od mileniálů zásadně liší

Odlišným pracovně-sociálním preferencím generace Z jsme se již věnovali v jednom ze shrnutí Gartner IT Symposia a byla k němu taktéž publikována tisková zpráva. Jde ale o téma, které budou nejspíš CIO (společně s kolegy z HR) řešit v nejbližších letech (první ročníky generace Z právě nastupují do pracovního procesu) a proto stojí za to se mu ještě věnovat.

Jako generace Z bývají označováni lidé narození v letech 1995–2010. Na první pohled se může zdát, že jde jen o další vlnu mileniálů (1980-1994), první průzkumy ale naznačují, že je tomu jinak. Z hlediska českých reálií je podstatné i to, že generace Z bude u nás nejspíš velmi podobná generačnímu vývoji na západě a bude tedy vykazovat řadu podobných znaků. Předchozí dvě generace se v Česku lišily – Generace X (nar. 1965-79) u nás v podstatě neexistuje. Zato máme generaci tzv. Husákových dětí (nar. cca 1970-1983), která vykazuje řadu znaků západních baby boomers a částečně zasahuje do éry mileniálů (v česku jde proto spíše o ročníky narozené po roce 1985).

Generace Z se od mileniálů liší hned v několika klíčových oblastech. Tou nejdůležitější ve vztahu k práci je ochota dát pracovnímu nasazení maximum – zatímco mileniálové často kladou důraz na rovnováhu pracovního a osobního života. Generace Z také patrně nebude tolik pracovně fluktuující (respektive bude ochotna přistoupit na fluktuaci mezi úkoly či pracovními místy v rámci jednoho podniku). Podobně jako mileniálové klade nejmladší generace pracovníků velký důraz na finanční zajištění a své soukromí, ze všech generací je pak pro ně nejdůležitější jasné a dlouhodobé plánování kariérního rozvoje a jsou nejvýrazněji motivováni odměnou za výkon. Podobně jako mileniálové nicméně touží dělat zejména na věcech, které mají zásadní či širší dopad a význam – pokud možno na celou společnost.

Při pracovním nasazení má generace Z výhodu ve velmi pokročilé formě „digitálního myšlení“ – nejlépe dokáží odhadnout dnešní potřeby zákazníků a uživatelů a budou to právě tito mladí zaměstnanci, kdo bude po roce 2025 navrhovat většinu nových digitálních služeb. V kolektivu nicméně fungují odlišně – neradi sdílí pracovní prostor s ostatními (dělají to spíše prostřednictvím mobilních zařízení) a nekladou tak velký důraz na sociální vazby na pracovišti.

Téma podrobně rozebírá studie Gartneru (placený přístup) “Gen Z: How to Lead These Natural Digital Connectors.”

Další komentáře

Kontejnery mají zlaté dno

Kontejnery mají zlaté dno – či přesněji letos a v následujících čtyřech letech ho podle odhadu analytiků Gartneru budou mít – během pěti let (2019-2024) se objem světového trhu nástrojů pro správu kontejnerů přiblíží hranici jedné miliardy dolarů (či přesněji 944 milionů), což představuje bezmála pětinásobný nárůst oproti 216 milionům dolarů v roce minulém. V globálních číslech IT financí se pochopitelně (prozatím) jedná o drobnou položku – nicméně roční míru růstu (CAGR) 39 % v severní Americe a...

Potřebujeme vůbec rozvodnou síť?

Potřebujeme vůbec rozvodnou síť? Ta otázka zní bláhově, ba nesmyslně – ovšem jen do okamžiku, než se podíváte například na to, jak rychle se rozvíjejí (a kolik stojí) technologie a řešení pro ostrovní energetické systémy (cena solárních panelů poklesla podle dat zveřejněných agenturou Bloomberg od roku 2010 o 85 %) a digitální technologie umožňující nové způsoby řízení a provozu v energetice. Rozvodnou síť pochopitelně potřebujeme, jak ale minulý týden během semináře pro účastníky z ČR,...