Generace Z se od mileniálů zásadně liší

Odlišným pracovně-sociálním preferencím generace Z jsme se již věnovali v jednom ze shrnutí Gartner IT Symposia a byla k němu taktéž publikována tisková zpráva. Jde ale o téma, které budou nejspíš CIO (společně s kolegy z HR) řešit v nejbližších letech (první ročníky generace Z právě nastupují do pracovního procesu) a proto stojí za to se mu ještě věnovat.

Jako generace Z bývají označováni lidé narození v letech 1995–2010. Na první pohled se může zdát, že jde jen o další vlnu mileniálů (1980-1994), první průzkumy ale naznačují, že je tomu jinak. Z hlediska českých reálií je podstatné i to, že generace Z bude u nás nejspíš velmi podobná generačnímu vývoji na západě a bude tedy vykazovat řadu podobných znaků. Předchozí dvě generace se v Česku lišily – Generace X (nar. 1965-79) u nás v podstatě neexistuje. Zato máme generaci tzv. Husákových dětí (nar. cca 1970-1983), která vykazuje řadu znaků západních baby boomers a částečně zasahuje do éry mileniálů (v česku jde proto spíše o ročníky narozené po roce 1985).

Generace Z se od mileniálů liší hned v několika klíčových oblastech. Tou nejdůležitější ve vztahu k práci je ochota dát pracovnímu nasazení maximum – zatímco mileniálové často kladou důraz na rovnováhu pracovního a osobního života. Generace Z také patrně nebude tolik pracovně fluktuující (respektive bude ochotna přistoupit na fluktuaci mezi úkoly či pracovními místy v rámci jednoho podniku). Podobně jako mileniálové klade nejmladší generace pracovníků velký důraz na finanční zajištění a své soukromí, ze všech generací je pak pro ně nejdůležitější jasné a dlouhodobé plánování kariérního rozvoje a jsou nejvýrazněji motivováni odměnou za výkon. Podobně jako mileniálové nicméně touží dělat zejména na věcech, které mají zásadní či širší dopad a význam – pokud možno na celou společnost.

Při pracovním nasazení má generace Z výhodu ve velmi pokročilé formě „digitálního myšlení“ – nejlépe dokáží odhadnout dnešní potřeby zákazníků a uživatelů a budou to právě tito mladí zaměstnanci, kdo bude po roce 2025 navrhovat většinu nových digitálních služeb. V kolektivu nicméně fungují odlišně – neradi sdílí pracovní prostor s ostatními (dělají to spíše prostřednictvím mobilních zařízení) a nekladou tak velký důraz na sociální vazby na pracovišti.

Téma podrobně rozebírá studie Gartneru (placený přístup) “Gen Z: How to Lead These Natural Digital Connectors.”

Další komentáře

Personalizovaný marketing se během pěti let zcela změní

Do roku 2025 vzdá plných 80 % marketérů, kteří investovali do řešení pro personalizaci, snahu je využívat v praxi – ať už proto, že nebudou přinášet očekávanou návratnost, nebo kvůli hrozbám při správě citlivých dat zákazníků. Ostatně již v současné době je více než čtvrtina marketérů přesvědčena, že data jsou (paradoxně) jednou z hlavních překážek personalizace, protože jejich sběr, integrace a ochrana jsou náročné a přinášejí různá rizika. To pochopitelně neznamená, že by se marketéři přestali o...

Oculus VR: Beat Games i Business Solutions

Beat Games - GDC 2019

Koupě herního studia Beat Games společností Oculus by mohla být jen dalším úspěšným exitem české herní scény, podobně jako tomu bylo před pár měsíci v případě Warhorse Studios. Beat Games, které v Praze založili slovenští „expati“ Ilavský a Hrinčár společně s českým hudebníkem Beckem, jsou ale zvláštním případem – jejich Beat Saber se totiž stala zcela zásadním herním počinem ve světě virtuální reality. V mnohém navíc připomíná jiné historické přelomové hry, například Tetris – hru jejíž princip zná...