SAP ECC: Jedeme dál! Příští stanice 2030.

To, že SAP oznámil prodloužení podpory Business Suite 7 do roku 2027 (respektive 2030) právě v den, kdy v Praze proběhl brífink s analytiky Gartneru Paulem Schenckem a Robertem Saccem (mezi jehož stěžejní témata patřil i doposud platný „deadline“ podpory na konci roku 2025), je svým způsobem příznačné. Ustoupení tlaku zákazníků se dalo očekávat (ostatně jako nejpravděpodobnější variantu jej jen pár hodin před oznámením SAPu uváděli i oba analytici), nicméně jde jen o dvouletý odklad (respektive pětiletý v případě o 2 % dražší rozšířené podpory). Firmy, které i na „současném“ SAPu běží i v Česku v některých případech déle než 25 let (ERP ECC 6.0 z r. 2005 je koneckonců jen evolucí SAP R/3 uvedeného v první verzí roku 1992) tak nakonec budou muset řešit stejnou otázku: přejít na S/4 nebo k alternativnímu poskytovateli podpory?

Strach z toho, že významné procento zákazníků zvolí druhou variantu je bezesporu hlavní motivací SAPu k již druhému významnému prodloužení lhůty (to první se odehrálo v roce 2014 s cílovým datem 2025 – tehdy existovaly ale i další důvody, například skutečnost že „ostrá“ verze S/4 měla teprve spatřit světlo světa). Jak poznamenal během své přednášky na akci v Praze Paul Schenck, SAP se v současné době (říjen 2019) sice může chlubit skutečností že necelá třetina (11 500) z více než 35 tisíc organizací používajících SAP již nakoupila S/4HANA, realita je ale taková, že do ostrého provozu jej uvedlo jen asi 3 300 organizací. Znamená to, že v nějaké (často jen omezené či pobočkové) formě nasadila S/4 do ostrého provozu méně než desetina zákazníků, zatímco zbývajících 90 % se na nasazení teprve připravuje, plánuje jej, případně prostě jen vyčkává – ať už proto že necítí důvod proč na nový systém přecházet, nebo proto že jejich úpravy toho stávajícího jsou natolik rozsáhlé, že se přechodu obávají. V některých případech je problémem nedostatek referencí, zkušeností a dovedností – a to i na straně dodavatelské (partneři, konzultanti).

Podle Schencka je hlavním problémem chybějící pozitivní důvod proč upgradovat – vytvořit smysluplný business case přechodu na S/4 je pro většinu podniků obtížné, protože neexistuje jeden konkrétní, pádný argument – úspory jím ve většině případů nebudou, a tak je nutné hledat spoustu drobných potenciálních vylepšení. Migrace navíc nebývá ani hladká ani plynulá (mimo jiné proto, že přechod na in-memory databázi vyžaduje značné vyčistění dat) a neznamená automatické vyřešení problémů, které řadu uživatelů ECC trápí.

Tématům a problematice přechodu na SAP S/4, alternativních poskytovatelů podpory a také obecněji budoucnosti ERP se budeme věnovat v INSIDE Report speciálu, který obdrží nejen účastníci výše zmíněného brífinku, ale také respondenti našeho ERP průzkumu. Pokud jste jej doposud nevyplnili, můžete tak učinit ještě dnes a zítra online.

Problematice vyjednávání licencí a podmínek se SAP (a také Microsoft a Oracle) byl věnován náš dřívější speciál, který si můžete stáhnout z webu INSIDE.

 

Další komentáře

Technologie samotné nás nespasí – klíčem bude psyché

A. Van Dyck, Cupid a Psyché, 1640 (výřez)

Když jsme před více než měsícem psali o dopadu minulých i aktuální epidemie na čínskou ekonomiku a o technologiích, které říše středu využila při boji s koronavirem, rozhodně jsme netušili, že již na konci března budeme čelit v mnoha směrech podobné až identické situaci. Řada zpráv minulého i tohoto Observeru to ale jasně popisuje: současný stav má své (přinejmenším dočasné) vítěze, jako je e-commerce či řešení pro práci na dálku, a jedním z možných nástrojů, k nimž je...

Držme si navzájem palce

Nacházet v současné situaci pozitivní příklady konkrétních aktivit, soudržnosti ale i rychlého posunu v oblastech, kde bychom se jich ještě před měsícem nenadáli je až překvapivě snadné – ostatně do souhrnu novinek tohoto Observeru se nám podařilo nashromáždit řadu příkladů. Svým způsobem ještě zajímavější ale nejspíš bude dlouhodobý dopad řady prováděných změn – tedy to, jak bude za několik měsíců (doufejme) vypadat „svět po epidemii“. Nemyslitelné se stalo skutečností nejen ve znalostní ekonomice a back office,...