První na řadě v případě úsporných škrtů budou podle CFO fúze a akvizice či oblast udržitelnosti

Zatímco první na řadě v případě úsporných škrtů budou podle CFO fúze a akvizice či oblast udržitelnosti (jak jsme zmínili v minulém Observeru), v horizontu dvanácti měsíců se většina CFO chce zaměřit zejména na úspory v oblasti nemovitostí – tedy výdajů na pronájem, provoz a správu kancelářských i dalších prostor či budov. Na druhém místě by v ročním horizontu měly být úspory přímo v „domácí“ stáji CFO, tedy v ekonomickém či finančním oddělení, na třetím místě skončily úspory provozní a na čtvrtém IT – jenže IT je zároveň oblastí, v níž očekává dvojnásobný počet respondentů z řad CFO ve stejném časovém výhledu nárůst výdajů, vyplývá to z bleskového průzkumu mezi více než 200 CFO a lídry z oblasti financí, který uskutečnili analytici Gartneru v červenci 2022 (viz graf trhu v číslech). 

Vzhledem k tomu, že 72 % finančních ředitelů chce do konce roku 2022 zmenšit výměru využívaných nemovitostí, respektive snížit výdaje na ně, lze očekávat, že úspory se projeví i v oblasti správy budov,“ říká viceprezident pro výzkum Gartner Finance Marko Horvat. „Smysl to dává zejména v organizacích, kde velká část zaměstnanců pracuje alespoň po část pracovní doby z domova. Paradoxně se však také devět procent společností v příštích dvanácti měsících odliší tím, že své výdaje na nemovitosti zvýší.“  

V případě plánů zvyšovat během příštích dvanácti měsíců výdaje na IT, které uvádí 40 % respondentů z řad CFO, stojí za zmínku, že je to stále víceméně podobné procento jako v květnu 2022, kdy 46 % respondentů z řad CFO uvedlo, že během příštích dvou let plánují rozšiřovat podnikové digitální iniciativy.  

Finanční ředitelé považují digitální technologie za rozumnou dlouhodobou sázku, ale také za důležitou součást svých plánů, jak se vypořádat s dopady rostoucí inflace na firemní marže,“ vysvětluje Horvat. „Téměř čtvrtina finančních ředitelů si myslí, že větší automatizace pomůže v boji proti inflaci, a v tom se shodují s generálními řediteli, kteří jsou ještě více nakloněni technologiím – 85 % z nich plánuje zvýšit výdaje oproti loňskému roku. 

Druhou a třetí nejpravděpodobnější oblastí, kde dojde v příštím roce k navýšení výdajů, jsou funkce prodeje a výzkumu a vývoje – 31 % a 29 % respondentů plánuje navýšení. „Investice do prodeje a výzkumu a vývoje ukazují, že společnosti se v současné době nevzdávají sázek na růst a obracejí se na dvě sféry byznysu, jež v obtížných podmínkách podporují růst,“ doplnil Horvat. „To je v zásadě v souladu s našimi průzkumy v průběhu května a června, kdy finanční ředitelé a generální ředitelé zvolili tyto oblasti jako ty, které budou s největší pravděpodobností chráněny před škrty. 

Analytici společnosti Gartner zároveň upozorňují, že „efektivně rostoucí“ společnosti, tedy ty, které v době ekonomických potíží využívají výdaje k odlišení se od konkurence, místo aby se spoléhaly na škrty, mají tendenci dosahovat dlouhodobě lepšího trvalého růstu a zlepšování marží.  

Další podrobnosti k tématu nabízí studie The Corporate Functions CFOs Are Targeting for Spending Cuts or Increases in 2022 and 2023. 

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....