„Přiznejte se, kdo z vás byl v posledních 24 hodinách v metaverzu?“

„Přiznejte se, kdo z vás byl v posledních 24 hodinách v metaverzu?“ zeptal se v úvodu své přednášky o deseti hlavních strategických předpovědích Gartneru pro rok 2023 a další léta na IT Symposiu v Barceloně význačný analytik a viceprezident výzkumu Gartneru Daryl Plummer. V hledišti hlavního sálu se zvedly dvě z necelých čtyř tisíc přítomných rukou. Masový nástup metavesmíru coby běžného pracovního prostředí se dnes skutečně zdá příliš vzdálenou a nereálnou vizí.  

Pozn. red.: Když jsme si před víc než třemi roky poprvé vyzkoušeli Oculus Quest – první VR sadu, která posunula virtuální prostředí směrem k běžnému uživateli (do jisté míry podobně, jako se to povedlo v případě chytrých telefonů iPhonu, jen ta celková míra „adopce“ stále značně pokulhává) – tak tedy jedna z prvních myšlenek, která nás v tu chvíli napadla, byla, že by stačilo jen relativně malé vylepšení rozlišení displejů (tedy násobné spíše než o řád) a bylo by možné ve VR prostředí i pracovat (namísto několika klasických monitorů). Otázkou bylo spíše, jak do VR přenést vstupní rozhraní pro plnohodnotnou produktivitu (s klasickou klávesnicí a myší by to bylo rozhodně snazší v případě AR – rozšířené reality). A pak tu byly a jsou pochopitelně i otázky další – počínaje únavou či nevolností, které VR některým uživatelům působí, až po výdrž baterie náhlavních sad. 

Virtuální či rozšířená realita, či chcete-li metavesmír, prozatím nachází reálné uplatnění jen u nejrůznějších uživatelských nik – počínaje konstruktérstvím a designem přes navazující produktové či architektonické prezentace až po oblast prodeje, onboardingu a zaškolování, tréninku, údržby a servisních zásahů či podpory pracovníků zasahujících „v terénu“ – jenže to všechno jsou způsoby použití dávno známé (jen se jim před rokem, dvěma či třemi neříkalo metavesmír). Masové prosazení virtuálních či polovirtuálních prostředí do běžného pracovního či osobního života (tak jak v něj věří na rozdíl od svých akcionářů například Mark Zuckerberg) se stále zdá být vizí vzdálenou pět či deset a více let. 

Daryl Plummer nicméně v úvodu své přednášky naznačil, kudy by se mohl vývoj ubírat. Zlatým grálem nebude vytvoření prostředí virtuálních kanceláří, kde se budeme setkávat prostřednictvím směšných animovaných avatarů namísto dosavadních videokonferencí (v některých podáních jsou to pohříchu pouze horní poloviny těl – patrně v odkazu na to, co nám stačilo v prostředí Teams či Zoomu v posledních bezmála třech letech). Metavesmír by mohl nabídnout možnost, jak se bavit o konkrétních tématech způsobem, který je činí srozumitelnějšími – o produktových novinkách, jež jsou zatím pouze na rýsovacím prkně (tedy v CAD aplikaci), se tak lze například na úrovni bordu bavit nad jejich modely ve virtuálním prostředí a o nových investicích do bezpečnější těžby ropy ve virtuálním prostředí zobrazujícím přímo danou část ropné plošiny na dně mořského šelfu. Dává takový pohled na výrazný nárůst investic do virtuálních pracovních prostor větší smysl? Snad ano. A možná nám za pár let nepřijdou divné ani ony virtuální porady s avatary. Koneckonců za poslední tři roky společnost předvedla, že si zvykne prakticky na cokoliv (případně si to nechá pod tlakem vnutit). 

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....