Digitální platformy a ekosystémy

„Pro vytvoření a vlastnictví extrémně ohodnocených digitálních platforem nejsou potřeba aktiva, měnou a zdrojem těchto platforem jsou informace a propojení.“ Prohlásil v úvodu své přednášky o platformách digitálního byznysu a digitálních ekosystémech na letošním Symposiu v Barceloně viceprezident Gartneru Don Scheibenreif. V podstatě všechny organizace jsou součástí byznysových (obchodních) ekosystémů, ekosystémy a platformy digitálního byznysu ale představují další evoluční krok, který mění řadu tradičních a zažitých pravidel.

V tradičních ekosystémech orientovaných na spotřební trh bývalo dříve běžné, že vztah se zákazníkem nevlastnil výrobce, ale prodejce či obchodník. V oblasti digitálního byznysu se to již nějakou dobu mění – výrobci či poskytovatelé jsou často v přímém kontaktu se zákazníkem. Využívány jsou k tomu různé typy digitálních propojení či kanálů a inteligence (tradiční analytické a BI či podmínečného rozhodování i modernější typu AI). Navíc, jak Scheibenreif poznamenal v úvodu, se objevují modely, kdy „vlastník“ ekosystému nevkládá žádná hmotná aktiva, ale pouze potřebnou inteligenci a propojení – sem pochopitelně patří (poněkud nadužívané, ale stále platné) příklady jako jsou Uber a AirBnB. V současné době se ale rodí stále více digitálních ekosystémů v oblastech jako jsou připojená auta, nebo například zemědělství uvedené již v příkladu z pondělní keynote. Propojením několika takových ekosystémů pak vzniká digitální platforma, nebo ještě přesněji slovy Scheinbenreifa: „Digitální platformy jsou bodem kde se propojují (integrují) ekosystémy lidí, firem a věcí…Pokud jste někdy psali recenzi pro Tripadvisor, nebo stáhli něco z Xbox Live stali jste se součástí digitální platformy.“

Koncept digitální platformy není něčím, co by analytici Gartneru vynalezli – jedná se spíše o popsání a pojmenování toho, co se ve světě digitálního byznysu (a digitalizace toho tradičního) děje už řadu let (například digitální platforma Apple iOS má za sebou deset let vývoje) a vytvoření modelu, který lze aplikovat a využít v podstatě univerzálně na téměř všechna odvětví. Pět komponent digitální platformy, jak jsme je představili v pondělním souhrnu, zahrnuje ekosystémy, zákazníky, věci (IoT), IT systémy a inteligenci (software, analytiku, BI, AI – které slouží k propojení zbývajících čtyř domén). Na digitální platformu lze ale pohlížet i odlišně (granulárně) a uvažovat o řadě menších stavebních kamenů, které patří buď do oblasti byznysu, nebo do oblasti technologií, případně na jejich „rozhraní“. Jde například o governance, řízení reputace a byznys model na straně byznysu, nebo o práci s IT infrastrukturou, appkami a analytikou na straně technologií (IT).

Více o konceptu digitálních platforem a ekosystémů digitálního byznysu i dalších trendech představených na Gartner Symposium/ITxpo 2016 se dozvíte v sérii článků na webu INSIDE.

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....