Digitopie: Čtyři scénáře pro digitální byznys

Digitopie: Čtyři scénáře pro digitální byznys

Digitální byznys je realitou. Kam se ale bude dále ubírat a jaký bude mít společenský a obchodní dopad? Různé vize jeho dalšího vývoje nabízejí čtyři scénáře jeho dalšího rozvoje.

 

Digitální byznys mění naši budoucnost. Plánování na základě scénářů je efektivní technika, s jejíž pomocí se mohou IT ředitelé, obchodní stratégové, architekti řešení a obchodní analytici na možný budoucí vývoj připravit. Scénáře navržené analytiky ze společnosti Gartner představují extrémní varianty, takže není příliš pravděpodobné, že by se některý z nich uskutečnil ve všech popsaných detailech. Nejpravděpodobnější je, že budoucnost bude jakousi rovnovážnou kombinací prvků ze všech čtyř scénářů.

Snímek obrazovky pořízený 2016-08-03 17:06:05

 

Digitální byznys spočívá ve tvorbě nových obchodních modelů a postupů – cestou stírání hranic mezi digitálním a fyzickým světem. Slibuje dosud nevídaným způsobem propojit lidi, podniky a věci a zbořit současné obchodní modely – včetně těch, které vznikly v době internetu a e-byznysu. Do roku 2020 bude přes sedm miliard lidí a podniků a nejméně 30 miliard zařízení připojenok internetu. Jejich vzájemná komunikace, transakce a vyjednávání vytvoří nový svět – svět digitálního byznysu.

Doporučení:
Ředitelé IT, manažeři digitálního byznysu a obchodní stratégové by měli čtyři scénáře využít ke zpracování svých vizí pro digitální budoucnost. Měli by si odpovědět na následující tři otázky:

 

• Jaká je naše přidaná hodnota v jednotlivých scénářích?

 

• Jaké investice musíme uskutečnit, abychom byli připraveni na jakoukoli kombinaci
těchto scénářů?

 

• Co můžeme udělat pro to, abychom podpořili scénář, který upřednostňujeme?

 

Při plánování investic do digitálního byznysu by ředitelé IT, manažeři digitálního byznysu a obchodní stratégové měli pracovat s více scénáři. Sestavit seznam strategických iniciativ, a to strategických nutností na jedné straně a strategických možností na druhé. A diskutovat o strategických otaznících.

 

Při přípravách na digitální byznys se nemůžeme spoléhat na své zavedené styly vedení, osvědčenou praxi, dovednosti, metodiky, podnikové procesy a řadu technologií, které využíváme dnes. Jde o zcela jinou hru. Dnešní nejlepší postupy jsou odpovědí na včerejší problémy – budou třeba zítřejší nejlepší postupy.

 

Podniky se musejí zásadně transformovat, nalézt zcela nový přístup a novou cestu. Plánování na základě scénářů je efektivní nástroj, jak toho dosáhnout. „Digitopie“ je soubor scénářů (a název jednoho z nich), které zkoumají dopad informací a technologií na společnost a podnikání v roce 2030. Jde o budoucnost dostatečně vzdálenou na to, aby sevliv nových technologií ve společnosti plně projevil, avšak dostatečně blízkou na to,  abychom nehovořili o „Star Treku“.
Klíčová témata

 

Pokud se lidí zeptáte, jak si představují budoucnost, odpovědí vám na základě svých současných nadějí a obav.  Největší nejistota panuje okolo rychlosti technických inovací, jejich propojovánía míry kontroly, kterou společnost, podniky a jednotlivci mají nad technikou, již využívají, a také okolo dopadů technických inovací na  trh práce. Pro plánování podle scénářů z toho vyplývá, že každá doba má své téma. Například scénáře tohoto desetiletí se zaměřují na technologie jako hlavní myšlenku a všechny vykazují nápadně podobné „dimenze“.

 

Spojení vizí a obav tvoří dvě hlavní dimenze, v nichž se scénáře rýsují:

 

Vztahy: Konflikt versus propojenost

 

Tzv. internet věcí propojující miliardy zařízení se stává nezpochybnitelnou realitou. Tato propojení však mohou fungovat různým způsobem – v propojeném světě je možné hladce navazovat spojení, často i automaticky. Ve světě konfliktu platí opak: spojení lze navazovat pouze v rámci jednotlivých ekosystémů, se souhlasem, s technikou využívanou k ochraně před nežádoucím nebo nevyžádaným spojením.

 

Využití technologií: Kontrola versus svoboda

 

Je budoucností společnost, kde jsou technické inovace pod kontrolou a je kvalifikovaně rozhodováno, kde a jak technologie využít? Nebo budeme žít ve svobodném prostoru, kde může bez omezení přicházet s inovacemi velký početmalých podnikatelů? Dnes jsme svědky obou situací. Svoboda má i svoji stinnou stránku. Objevují se skandály způsobené nezamýšlenými a nepřímými důsledky využití technologií.