Hype křivky pro roky 2017/2018

Hype křivky pro roky 2017/2018

V tomto online speciálu vám budeme postupně přinášet komentáře nově publikovaným hype křivkám. Jeho rozšířenou verzi včetně přehledu všech publikovaných křivek připravujeme do INSIDE Report 3-2017.

Nové hype křivky jsou tu! (21.08.2017)

A jako každý rok i letos patří mezi nejpopulárnější hype křivka rodících se technologií. Při pohledu na její letošní podobu si možná na prvním místě všimnete „utíkající“ virtuální reality, která se zvedla z „propadu deziluze“, je aktuálně ve fázi „osvíceného vzestupu“ a během dvou až pěti let by měla dosáhnout fáze produktivity. VR technologie v podobě HTC Vive a PlayStation 4 VR jsou v konzumní sféře běžně dostupné a možná ještě větší potenciál čeká AR (rozšířenou realitu), která je zatím ve fázi deziluze. Stojí nicméně za to připomenout, že VR už si před mnoha lety křivkou neslavně prošla a vrátila se tam, až když ji technologický pokrok udělal skutečně atraktivní.

VR a AR stranou, aktuální hype křivka rodících se technologií je pro vedení IT oddělení a dodavatele IT důležitá z jiného důvodu. Jak upozorňují sami analytici Gartneru, technologie, jež se na ní nacházejí, lze rozdělit přibližně do tří skupin, které zároveň představují tři hlavní „megatrendy“, které budou do značné míry určovat vývoj nejmodernějších technologií v následujících letech.

Více o křivce rodících se technologií naleznete v samostatném komentáři.

 

Jak budeme pracovat v roce 2020 (28.08.2017)

Více či méně poplašné zprávy o tom, koho že a kdy nahradí v práci stroje, snadno zakrývají to opravdu podstatné co novinky, jako jsou inteligentní software, virtuální asistenti a tzv. chytré stroje, obecně způsobí na tzv. digitálním pracovišti.

Spíše než apokalyptické předpovědi o masovém nahrazování lidí stroji se podle analytiků dočkáme situace, která nebude nepodobná změnám, jež přinesly kancelářské balíky a software v oblasti administrativy – nové technologie rozšíří kognitivní a procesní schopnosti zaměstnanců a umožní dosáhnout vyšší produktivity, případně věnovat více času a úsilí aspektům práce, které lidé stále zvládají lépe. Matt Cain, viceprezident výzkumu a analytik Gartneru, k tomu dodává: „Hlavní roli v pracovním procesu budou stále hrát lidé – i v situaci, kdy se inteligentní software a stroje stanou našimi spolupracovníky. Bude na CIO, aby správně odhadli, jak se nové trendy v byznysu, společnosti, technologiích a informační oblasti propojí a změní, kde, jak, proč a s kým bude v jejich organizaci práce vykonávána – a musejí mezi svá témata zahrnout rozvoj digitální zručnosti.“

Vhodným začátkem může být příslušná hype křivka digitálního pracoviště (Hype Cycle for Digital Workplace) - více o ní v samostatném článku.