Hype křivka jako nástroj pro rozhodování o technolgických investicích

Hype křivka jako nástroj pro rozhodování o technolgických investicích

Co se děje na trhu během jednotlivých fází hype křivky (Gartner, 2003)

Technologie implementují různé firmy v různý okamžik. Rozhodnutí o investici by nemělo být založené pouze na nadšení a PR, které proklamují dodavatelé. Mělo by být v souladu  s podnikatelskou strategií. Existují tři základní strategie – být technologickým novátorem, konzervativcem nebo v hlavním proudu. Hype křivka slouží jako grafické zobrazení vyspělosti technologie a je základním doporučením pro investiční rozhodování.

Původní text zpracoval pro INSIDE Report Petr Blažek, pro tento článej jsme jej upravili a zkrátili.

Hype křivka je prvním vodítkem při technologické strategii firem. Slouží pro rozlišení „bubliny“ od reality. Pomáhá též rozhodnout, kdy je vhodná doba pro investici do nových technologií. Společnosti se dle jejich podnikatelského modelu a strategie člení do tří základních skupin. Hype křivka doporučuje, jak jednotlivé skupiny firem mají uvažovat o nasazení technologií.

Technologičtí novátoři (typ „A“) jsou firmy, které jsou často na technologiích „založené“, chtějí nasazovat nové technologie co nejdříve a používají je jako jejich konkurenční výhodu. Implementují tedy i nezralé produkty s vizí, že budou první a získají konkurenční výhodu. Ani firmy typu A však nejsou schopny implementovat všechny nové technologie a musí pečlivě vybírat velmi omezenou množinu technologií, které chtějí adoptovat v jejich nejranějším cyklu. Pouze technologie pro firmu zásadního a strategického významu by měli být implementovány před etapou „deziluze“.

Hlavní proud (typ „B“) je největší skupina firem, které implementují technologie v době, kdy jsou v prostředku jejich životního cyklu. Mohou se tedy poučit z chyb, které učinili novátoři.

Konzervativci (typ „C“) jsou druhou největší skupinou. Firmy v této skupině jsou velmi konzervativní, nejsou přístupné riziku a technologie nasazují až v době jejich úplné vyspělosti. Jejich konkurenční výhoda není v technologiích. Firmy typu B a C zcela výjimečně uvažují o implementaci některých technologií v jejich ranějším stadiu.

Vyspělost technologie a doporučení pro její adopci v žádném případě neznamená, že když je ve stavu dospělosti, musí ji implementovat úplně všechny firmy. U každé investice musí být hodnocen konkrétní přínos pro konkrétní firmu. Nicméně přehledně ukazuje, jaké technologie jsou „připravené k implementaci“.