Prodej smartphonů s Windows se meziročně propadl téměř o polovinu, nejrychleji roste iOS.

Nejnovější čísla o prodejích chytrých telefonů koncovým uživatelům naznačují, že chytré telefony s Windows, ale také Blackberry rychle ztrácejí tržní podíl. Zatímco ve třetím čtvrtletí minulého roku tvořili přístroje s Windows 3% prodejů, letos již to bylo jen 1,7% (v kusech se jedná o pokles z 9 na 5,8 milionu), ještě výraznější procentuelní propad zaznamenaly přístroje Blackberry, jejich tržní podíl klesl v letošním třetím čtvrtletí na 0,3 % z loňských 0,8 % (z 2,4 na 0,98 milionu kusů) (viz tabulka 2)

Celkově rostly celosvětové prodeje chytrých telefonů o 15,5 % a to zejména díky poptávce na rozvíjejících se trzích:

„Nabídka cenově dostupných chytrých telefonů na rozvíjejících se trzích vedla k tomu, že tamní zákazníci vyměnili své klasické mobilní telefony, které jsou dnes jen o málo levnější, rychleji“ vysvětluje vedoucí výzkumu společnost Gartner Anshul Gupta. „Prodeje chytrých telefon na rozvíjejících se trzích dosáhly ve třetím čtvrtletí 259,7 milionů kusů – to je nárůst o 18,4 procenta ve srovnání se stejným čtvrtletím roku 2014. Prodeje na vyspělých trzích oproti tomu ve stejném období rostly jen o 8,2 procenta.“

Mezi výrobci rostlo nejrychleji čínské Huawei (díky prodejům v Číně i Evropě), co do tržního podílu si ale polepšil i Apple - s největší pravděpodobností na úkor Samsungu, jehož podíl meziročně mírně klesl (i když v absolutních číslech díky vývoji trhu prodal Samsung více). Za pozornost stojí také propad Lenovo (+Motorola) jak v tržním podílu tak v absolutních číslech, nebo propad tržního podílu Xiaomi.

Tabulka 1

Celosvětový prodej chytrých telefonů koncovým zákazníkům podle výrobce 3Q15 (tisíce kusů)

Společnost 3Q15 Kusů 3Q15 podíl % 3Q14 Kusů 3Q14 podíl %
Samsung 83,586.7 23.7 72,929.4 23.9
Apple 46,062.0 13.1 38,186.6 12.5
Huawei 27,262.3 7.7 15,935.0 5.2
Lenovo* 17,439.2 4.9 21,314.1 7.0
Xiaomi 17,197.2 4.9 15,772.5 5.2
Ostatní 161,296.6 45.7 141,246.5 46.3
Celkem 352,844.0 100.0 305,384.0 100.0

Zdroj: Gartner (listopad 2015)

*Výsledky Lenovo zahrnují prodeje mobilních telefonů Lenovo i Motorola jak v 3Q15 tak 3Q14.

Mezi platformami rostl nejrychleji iOS (meziročně o 21%), v absolutních číslech měl ale pochopitelně největší zisky Android, ztrácely pak, jak už bylo uvedeno Windows a Blackberry.

 

Tabulka 2

Celosvětový prodej chytrých telefonů koncovým uživatelům podle operačního systému, 3Q15 (tisíce kusů)

Operační systém 3Q15 Kusů 3Q15 podíl % 3Q14 Kusů 3Q14 podíl %
Android 298,797 84.7 254,354 83.3
iOS 46,062 13.1 38,187 12.5
Windows 5,874 1.7 9,033 3.0
BlackBerry 977 0.3 2,420 0.8
Others 1133.6 0.3 1,310.2 0.4
Celkem 352,844.0 100.0 305,384.0 100.0

Zdroj: Gartner (listopad 2015)

 

(připraveno s využitím TZ Gartner)

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....