Co je a co není fintech

„Silicon Valley přichází. Na trhu jsou stovky start-upů s množstvím tvůrčí kapacity i peněz, pracující na nejrůznějších alternativách tradičního bankovnictví. Ty, o kterých se často dočítáte, jsou hlavně v oblasti úvěrů, kde už řada firem zvládá půjčovat jednotlivcům a malým podnikům velmi rychle a – jak tyto firmy věří – velmi efektivně díky velkým datům umožňujícím lépe stanovit úvěrové rámce. Dokážou eliminovat problematická místa a zpracovat to, co bankám trvá týdny, v řádu minut…“ Ne, to není citát z aktuálního proslovu, ale úryvek ze dva roky starého dopisu Jamie Dimona, CEO JPMorgan Chase, akcionářům. Za ony dva roky se fenomén fintech rozrostl do samostatného odvětví, do nějž podle KPMG jen v první polovině minulého roku nateklo na 15 miliard dolarů investic.

Obrovský úspěch fintech ale začíná představovat problém. Například viceprezident Gartneru pro výzkum Alistair Newton upozorňuje, že šum a povyk (hype) kolem fintech začíná být pro CIO a další členy nejvyššího vedení bank nepřehledný: „Tento hype se stává značnou překážkou zabraňující docházet ke kvalifikovaným rozhodnutím ohledně spolupráce bank s těmito firmami,“ říká Newton. „Narůstá také tlak ze strany byznysu – otázky proč banka fintechy nepoužívá, nesnaží se aktivněji konkurovat nebo je nekoupí.“

Jak ve svém komentáři zmiňuje Susan Mooreová z Gartneru, fintechem je dnes nazýváno prostě vše – firmy malé i velké, staré i nové, čistokrevné start-upy i firmy přicházející z jiných odvětví. Prvním krokem k efektivnímu sledování relevantních fintechů tedy je vymezit si platnost onoho termínu. Analytici Gartneru nabízejí tuto definici:

Fintechy jsou technologické start-upy nabízející rodící se digitální technologie, které přistupují k finančním službám inovativním způsobem, nebo mohou od základu změnit to, jak jsou bankovní služby a produkty vytvářeny a distribuovány a jak je u nich generován zisk. Označení lze také použít pro technologie, které tyto organizace nabízejí.

Alistair Newton také zdůrazňuje, že snaha bank dívat se na fintech jen jako na možné spojence nebo hrozbu je potenciálně nebezpečnou dichotomií. Tyto firmy vytvářejí technologie, které banky potřebují, a mohou tak pro ně být jak příležitostí, tak hrozbou. Druhý případ platí zejména v případě základních služeb, jež banky zákazníkům poskytují a které fintech často nabízí jednodušší, uživatelsky přívětivější a levnější, nebo dokonce zcela zdarma. Naopak příležitost se týká využití fintech pro poskytování nových žádaných digitálních technologií rychleji a efektivněji – i proto analytici Gartneru předpovídají, že do konce roku 2019 bude čtvrtina retailových bank využívat start-upy v rámci náhrady historických on-line a mobilních bankovních systémů.

 

 

Další komentáře

Nástup zákazníků-strojů bude ve třech fázích 

Jednou z největších nových růstových příležitosti této dekády jsou podle Gartneru strojoví zákazníci (či stroje coby zákazníci)   Analytici a viceprezidenti výzkumu Gartneru Don Scheibenreif a Mark Raskino ve své nové knize „When Machine Become Customers“ vysvětlují, že nástup „strojových zákazníků“ se uskuteční ve třech fázích. Lídři odpovědní za technologie i byznys by se na něj měli začít připravovat již nyní a naplánovat způsob, jímž uchopí tento obchodní megatrend, který...

Rok 2023 bude „okamžikem pravdy“ pro elektromobilitu 

Rok 2023 by měl být podle analytiků okamžikem pravdy pro BEV – bateriové elektrické vozy. Už jen z první věty minulý týden publikované zprávy Gartneru lze vyčíst několik podstatných detailů – například že elektrické vozy využívající k ukládání energie baterie nejsou jedinou budoucností elektromobility, jež je ve hře.   Elektrické vozy využívající baterie se jejich tvůrci pokoušeli uvést na trh v posledních 150 letech opakovaně, a svůj (první) zlatý věk...