Pustili byste si do firmy Alexu?

Amazon v minulém týdnu představil novinku, která vlastně novinkou není, protože se o ní spekulovalo a diskutovalo přinejmenším poslední rok. Alexa for business nás podle e-commerce a as-a-service giganta „osvobodí od otravných věcí, jako jsou správa našich kalendářů, vytáčení konferenčních hovorů nebo hledání informací, a umožní nám používat náš hlas pro ovládání technologií způsobem, který je pro nás přirozený – prostě nám pomůže, stačí se zeptat nebo si říct“.

Tolik vzletné vize z tiskové zprávy a teď se vraťme zpět do reality. Alexa nic z toho nejspíš neudělá, pokud nesedíte v Severní Americe, Británii nebo Německu. Mimo tyto trhy totiž Amazon zatím Echo oficiálně nenabízí. Můžete si jej sice pořídit a nainstalovat neoficiálně (se značnou přirážkou ho má řada tuzemských e-shopů), ale možná tu a tam narazíte na problém související s tím, že chapadlu cloudové AI Amazonu není mimo oficiální trhy možné správně nastavit lokaci, a tak řada věcí souvisejících s geografickým kontextem nebude fungovat správně, potažmo že Alexa nebude znát reálie (zkusili jste ji  požádat o stream některého z tuzemských rádií například?).

S omezenou dostupností souvisí i další háček – lokalizace.  Alexa je v současné době dokonce jazykově omezenější než konkurenční Home. Ani jedna z platforem pochopitelně nepodporuje češtinu, Home ale přece jen nabízí více světových jazyků a evropské vedení vyhledávacího giganta slibuje podporu konverzace ve středoevropských jazycích do pěti let. Což nám přijde jako věčnost i s ohledem na to, jak dobře je na tom rozpoznávání češtiny v platformě Android, i na fakt, že čeština a slovenština patří mezi jazyky, které již Google překládá pomocí hlubokého učení.  Bude každopádně zajímavé sledovat, zdali se Amazonu podaří v rámci expanze Alexy do firemní sféry udělat z Echa něco víc než nejisté hlasové rozhraní, jež se neustále ptá, zda vám správně rozumělo, případně lakonicky konstatuje „sorry, I did not get that“ – a nakonec tak skončí ve firemní kuchyňce jen jako ovladač pro přehrávání hudby, mluvící kuchařka a minutka (podobně jako doma).

Většina uživatelů se shodne, že v současné podobě působí jako inteligentnější konverzační partner Google Home, jehož AI se lépe orientuje a drží kontextu. Na druhou stranu ve prospěch Echa hovoří největší a rychle rostoucí knihovna dovedností (skills – pro hlasového asistenta je to vlastně něco jako app store), tedy možností ovládat hlasem aplikace, služby nebo zařízení třetích stran, které už Alexa dokáže sama ve vhodném kontextu nabízet. Mohla by se tak skutečně stát prvním hlasovým rozhraním pro firemní sféru, jak o tom uvažuje například analytik Craig Roth. Tedy za předpokladu, že se najde dost podniků, které budou ochotny instalovat do svých kanceláří, nebo dokonce zasedaček černou krabičku, která jejich zaměstnance a vedení z principu neustále odposlouchává.

 

 

 

Další komentáře

Zcela nepracovní Vánoční tipy

Do Vánoc zbývá necelý měsíc, šílenství „černého pátku“, který v posledních letech dorazil (často v kombinaci s kyberpondělím či kybertýdnem a spíše virtuálními než skutečnými slevami) i do střední Evropy, máme téměř za sebou a tak nám snad pro jednou odpustíte vyloženě odlehčené téma úvodníku Observeru: Jak odpovědět na častou otázku: „Co bys chtěl(a) pod stromeček?“ Vánoce by jistě měly být vše, jen ne svátky konzumu a obžerství, na druhou stranu je namístě ulehčit blízkým...

Máte už digitální KPI?

20Daří se vám měřit míru úspěšnosti digitálního byznysu či transformace? I digitální obchodní modely či digitalizované podnikové procesy lze měřit pomocí výkonnostních indikátorů – KPI. Nedaří-li, možná vás uklidní (nebo také neuklidní), že patříte přibližně k polovině organizací, které zatím úspěšnost digitalizace neměří. Digitální metriky je nejprve třeba správně definovat. Právě tomu se věnoval v jedné z přednášek na Gartner Symposiu v Barceloně viceprezident Gartneru Paul E. Proctor. V obecné rovině je podle něj možné měřit digitální byznys třemi základními...