12 kroků na cestě k perfektním AIOps

Patrně nejdůležitější a zároveň nejtěžší otázkou, kterou si v souvislosti s AI klade většina organizací, je kde a jak ji nasadit. Je to téma, jemuž jsme se věnovali podrobně v Reportu 3/17 – ať už v podobě digitálních příležitostí a možností nasazení AI v oblasti IT služeb, inteligentní automatizace, byznysu a v neposlední řadě také v oblasti správy a provozu IT (I&O – Infrastructure and Operations) ve formě tzv. AIops. Způsoby, jak lze nasadit AI v posledně jmenované, infrastrukturně-provozní oblasti, lze navíc vymezit o něco snáze. Analytici společnosti Gartner proto sestavili přehled „12 kroků na cestě k perfektním AIops“ (navíc rozdělených do čtyř postupných fází).

Úvodní fáze

  • Vyberte malý počet klíčových podnikových aplikací
  • Vyhodnoťte znalosti dostupné ve vaší organizaci
  • Inventarizujte existující datové zdroje

Reaktivní fáze

  • Postavte částečně strukturovanou historickou databázi
  • Nasaďte vizualizaci dat a přístup k datům v přirozeném jazyce
  • Nasaďte statistickou analýzu

Proaktivní fáze

  • Nasaďte zpracování datových proudů (streaming data ingestion)
  • Použijte prediktivní analýzu pro předvídání incidentů
  • Začněte dělat příčinnou analýzu pro předvídání incidentů

Fáze expanze

  • Rozšiřte funkčnost na 20 či víc podnikových aplikací
  • Sdílejte data a analýzy v rámci IT procesů i mimo oblast řízení IT provozu
  • Sdílejte data a analýzy s podnikovými procesy

Po zvládnutí celého postupu je pochopitelně žádoucí jej opakovat s dalšími a dalšími aplikacemi a související infrastrukturou. Většina z těch, jež AIOps nasazují, chce v krátkém horizontu dosáhnout dvou cílů: zaprvé sestavit ucelený pohled na události a chování napříč celým IT prostředím a zadruhé umět odhadnout možné budoucí incidenty a následně jim předcházet nebo omezit případný dopad na uživatele a zákazníky. Analytici Gartneru věří, že správně nasazené AIOps platformy umožní podnikům získat ucelený a kompletní pohled na rozvíjející se IT prostředí a s dostatečnou mírou spolehlivosti předpovědět pravděpodobné budoucí události a incidenty.

Z diskuzí s přibližně desítkou organizací, které již v této oblasti mají dostatečné zkušenosti, lze nicméně odvodit, že splnění tohoto plánu trvá přibližně dva roky. Je to dáno zejména nedostatkem znalostí z ob­lasti datové vědy mezi specialisty zaměřenými na řízení IT provozu. Tato situace se během následují­cích pěti let postupně změní díky novým absolventům IT oborů, kteří již budou mít datovou vědu či AI zahrnuty ve studijních programech, a také díky zvyšování všeobecného povědomí a znalostí z těchto oblastí mezi IT specialisty. Analytici proto odhadují, že do roku 2022 bude možné celý proces zkrátit na 12 až 18 měsíců.

Trendy a praktické příklady využití AI, strojového učení a konverzačních systémů budou tématem akce s analytiky Gartneru určené pro CIO, IT ředitele a C-level exekutivu, která se uskuteční 16. 5. 2018 v Praze.

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....