Umělá inteligence (AI) v dohledné době většinu odvětví zásadně nepromění.

Umělá inteligence (AI) v dohledné době většinu odvětví zásadně nepromění. Bude ale významně přispívat k jejich obchodním výsledkům – ať už cestou úspor, růstem obratu nebo obojím.

AI již dnes umožňuje, prostřednictvím svých technických disciplín jako je strojové a hluboké učení, využít data při řešení nejrůznějších úloh, jako je automatizace řízení, rozpoznávání vzorů a vzorců nebo zlepšení interakce se zákazníky.

Praha, 16. května 2018

Viceprezident výzkumu Gartner Alexander Linden otevřel Den umělé inteligence a strojového učení (Artificial Intelligence and Machine Learning Day), akci určenou CIO a dalším lídrům odpovědným za obchodní a technologickou inovaci a transformaci, přednáškou o klíčových trendech v oblasti umělé inteligence a strojového učení.

“Podstatou strojového učení je mapování dat za účelem hledání odpovědí na některé klíčové otázky byznysu – například kolik výrobků bude prodáno nebo zda zákazník ukončí kontrakt,” vysvětluje Dr. Linden. “Výstupem je často prostá odpověď ano či ne, 0 nebo 1. Proces, kterým se strojové učení využívající neuronové sítě k této odpovědi dostane, může být založen na řadě abstrakčních vrstev a algoritmů – a z pohledu byznysu se může zdát obtížně pochopitelným a cizím.”

Potenciálně cizí či nepochopitelná povaha strojového učení je jednou ze čtyř hlavních překážek umělé inteligence, na něž Alexander Linden ve své přednášce upozornil. Tři zbývající jsou extrémně rychlé tempo inovací, závažný nedostatek odborníků a konečně řada konkrétních úskalí jako nedostatek dat, neschopnost vysvětlit jak došla AI k určitému rozhodnutí nebo problémy s předpojatostí AI (jež obvykle vzniká ve fázi “učení”).

Umělá inteligence (AI) podle Dr. Lindena nepromění většinu odvětví k nepoznání – přinejmenším ne v dohledné době. Podniky z ale budou profitovat celou řadou způsobů v oblastech jako je marketing a prodej díky zlepšení postupů jak získávat nové a udržet stávající zákazníky, v oblasti cenotvorby a uživatelských rozhraní, zákaznických služeb a podpory. Ve výrobě bude AI využívána k omezení neplánovaných či zkrácení plánovaných odstávek, zvýšení miry automatizace a pro systémy včasného varování či prediktivní údržbu. AI také znatelně zvýší produktivitu zaměstnanců, zlepší předpovědi poptávky nebo přesnost systémů detekujících podvody. Stručně řečeno: umělá inteligence pomůže podnikům zlepšit obchodní výsledky na výnosové i nákladové straně výsledovky*.

*Poznámka: Společnost Gartner v nedávné tiskové zprávě zveřejnila odhad celkového obchodního přínosu AI ve výši 1,2 bilionu dolarů v roce 2018 a až 3,9 bilionu dolarů v roce 2022. Český text TZ naleznete online: //kpc-group.cz/blog/gartner-hodnota-globalniho-trhu-ai-dosahne-roce-2018-objemu-12-bilionu-dolaru

 

 

 

Další komentáře

Top 10 trendů pro rok 2019 a dál

Deset nejdůležitějších strategických technologických trendů pro nadcházející rok, jejichž seznam každoročně sestavují analytici společnosti Gartner, se i letos točí kolem tzv. inteligentního digitálního pletiva“ (IDM, Intelligent Digital Mesh), trojice oblastí zahrnujících technologie vycházející z AI a strojového učení, digitalizace a mechanismů, jimiž se tyto i další technologie propojují nebo kde/jak se setkávají. Tyto technologické trendy jsou zároveň součástí strategie ContinousNEXT, kterou představují analytici na letošním Gartner Symposiu/ITXpo 2018 coby recept na úspěšné provedení či dokončení...

Zkuste se zamyslet: jak bude byznys používat AI za 40-60 let

Od uvedení prvních tranzistorových počítačů IBM pro komerční (respektive vědecké) využití uplynulo letos 60 let (šlo o modely řady 700). Mainframy řady System/360, které do světa počítačů zavedly mimo jiné osmibitové bajty a adresování paměti po bajtech i řadu dalších standardů, jež do značné míry určily další vývoj, byly světu představeny ještě o dalších šest let později. Představte si, že byste v roce 1958 dostali za úkol se zamyslet, jak budete vy osobně a...