Jak byznys rozhoduje o financích (a kolik to stojí)
Rozhodování selským rozumem, citem či žaludkem může být efektivním způsobem řešení nestandardních situací, jak ale ukazují průzkumy analytiků společnosti Gartner, zdaleka ne vždy vedou k lepším výsledkům. Ve skutečnosti tomu bývá naopak – opakovaná chybná provozní rozhodnutí na úrovni středního managementu stojí zejména v situaci, kdy organizace čelí digitálním a jiným typům transformace, v průměru až 3 % výnosů. Důvodem je zejména rostoucí počet provozních rozhodnutí, která ve svém důsledku mají přímo či nepřímo finanční povahu.
„Manažeři nám říkají, že v posledních třech letech čelili rostoucímu objemu finančních rozhodnutí,“ uvádí viceprezident výzkumu Gartner Randeep Rathindran. „Tento rostoucí objem pak odhaluje nedostatečnou důslednost a péči středního managementu při rozhodování o věcech, které mají přímý dopad na zisk.“
V rámci průzkumu se analytici Gartneru ptali 469 zástupců byznysu s rozhodovací pravomocí a 128 členů seniorní exekutivy odpovědných za finance napříč odvětvími. 61 % respondentů potvrdilo rostoucí objem provozních rozhodnutí a 57 % uvedlo, že tato rozhodnutí mají bezprostřední dopad na ziskovost. Celkově výsledky průzkumu ukazují, že objem rozhodnutí s jasným důsledkem na obchodní výsledky roste a tato rozhodnutí jsou činěna s vysokým podílem výjimek z pravidel pro provozní rozhodování, nastavených finančním ředitelem či ekonomickým oddělením.
Analýza dat z průzkumu také ukázala, že většina byznys manažerů činí svá rozhodnutí takříkajíc ve vzduchoprázdnu – 22 % dokonce nezvažuje žádné finanční dopady. V případě společností s obratem v řádu miliard dolarů taková praxe vede k poklesu výnosů až o 3 % ročně. Podle Rathindrana je ale náprava poměrně snadná: stačí přejít na expertní rozhodovací modely, které pro byznys připraví plánovači a analytici finančního oddělení.
„Zaměření se na změnu finančního chování na straně byznysu je nejefektivnější a nejrychlejší cesta – stačí jen poskytnout potřebnou podporu, s níž je možné činit efektivní finanční rozhodnutí. Finanční oddělení přitom může začít s malým projektem, vyhodnotit jeho bezprostřední dopady a následně model podpory rozhodování rozšířit na celou organizaci,“ dodává Randeep Rathindran.
Více se dozvíte v e-knížce „Transform Finance Business Partnering“, která je k dispozici zdarma (po registraci).
Další komentáře
Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře
Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...
Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru
Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně: „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....