Od digitalizace k produktovému modelu

CEO globálních společností očekávají, že v letošním roce budou výnosy, na nichž se nějakou formou podílejí digitální schopnosti (marketing, prodej, distribuce či povaha vlastního produktu/služby), představovat více než 45% podíl (oproti 22% v roce 2014). Plná polovina CEO zároveň očekává, že se odvětví, v němž jejich podnik působí, bude plně digitálně transformovat. Drtivá většina CEO (84 %) zároveň očekává, že digitální transformace pomůže zvýšit ziskovost (marže).

V praxi to znamená, že stále více podniků se v různé míře stává výrobci softwaru nebo dodavateli produktů či služeb, jejichž významným aspektem software je. Koneckonců, zamyslete se nad svou pozicí coby zákazníka – nějakou formu softwaru (mobilní appka, webový zákaznický portál) dnes používáte přinejmenším občas (a v řadě případů dokonce pravidelně) u většiny svých „dodavatelů“ – ať už jde o utility, telekomunikace, zábavu a volný čas, maloobchod, veřejnou či osobní dopravu, vzdělávání, veřejnou správu a v poslední době stále častěji i zdravotní péči. S tím, jak se tradiční i některé nové typy interakcí přesouvají do digitálních (často samoobslužných) kanálů, mění se ve stále větším počtu odvětví i způsob, jímž jsou zákazníkům prodávány další služby – a kromě prostých aplikací či portálů (nebo z nich) vznikají platformy a ekosystémy.

Digitalizace zpočátku dělila technologické dovednosti na dvě oblasti – interní, spadající tradičně do gesce CIO (podpora digitálních iniciativ z pozice rádce a provozovatele „byznysu IT“ – tedy infrastruktury a interního poskytování IT služeb, nebo nákup služeb cloudových, dohlížení na bezpečnost a různé oblasti informační governance atd.). Druhá externí oblast „byznys technologií“ rozvíjela rané digitální strategie v různých oblastech (obchod, marketing, služby, produktový vývoj a management). S tím, jak ona druhá oblast vyžaduje stále vyšší míru zapojení IT, se vracíme k tezi, že víceméně každá firma se od určitého podílu digitálního obratu  stává do jisté míry softwarovou, potažmo technologickou firmou. Podle analytiků Gartneru (a jak naznačují průzkumy i podle většiny digitálně vyspělých firem) je odpovědí na tuto „výzvu“ přechod od projektového k produktovému a agilnímu modelu řízení IT – a do jisté míry celého podniku.

Produktové řízení není novinkou, jako disciplína zaměřená na organizační životní cykly produktů či služeb se zrodilo již v minulém století, přenesení jeho základní filozofie v kombinaci s agilními metodami a postupy do IT je logickým, a jak průzkumy naznačují, nevyhnutelným krokem – na počátku letošního roku produktový přístup používalo nebo mělo jeho zavedení v plánu 84 % všech organizací – v řadě případů bude pochopitelně provozován paralelně například s (iterativním) waterfallem.

Na Digital Day 2019 v minulém týdnu představil viceprezident a analytik Gartneru Matthew Hotle šest oblastí, v nichž dochází v IT organizaci v rámci produktového modelu řízení a delivery k zásadním změnám: financování, organizace práce, řízení změn, definování cílů, vytváření týmů a sledování výsledků.

Pokračování z INSIDE Observer

Jak se promění IT oddelění:

 

Vysvětlení schématu nabízí krátké video, které jsme na akci natočili.

 

 

 

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....