Digitální transformace nebo disrupce?

O probíhající digitální transformaci či disrupci (ono slovo nemáme příliš v lásce, stále přemýšlí06me jak jeho anglický originál namísto počešťování skutečně přeložit), tedy postupnému narušování dosavadních statutů quo ve většině odvětví může jen stěží někdo pochyb ovat. Co se ale liší je význam, jaký tomuto fenoménu přikládají jednotliví ředitelé a šéfové exekutivy v podnicích a organizacích. Z průzkumu prováděných v letošním analytiky Gartneru například vyplývá, že finanční ředitelé mají tendenci význam digitálního fenoménu značně podceňovat. Jako hlavní přínos digitální transformace například CFO označují úsporu nákladů, spíše než růst obratu nebo tvorbu nových obchodních příležitostí. Z toho lze usuzovat, že považují „digitál“ za dílčí technologický pokrok, spíše než transformační změnu. Analytici proto doporučují s CFO cíleně pracovat – upozorňovat je na zásadní průlomy které digitální technologie a obchodní modely přináší do řady odvětví a předpovědi, které s nimi souvisí.

Řadu z nich jsme zmínili v předchozích týdnech ve shrnutí novinek ze Symposia v Barceloně (například koncept a model vzniku digitálních obchodních ekosystémů a platforem). Nejde ale jen o předpovědi Gartneru. Analytici Forresteru například aktuálně odhadují, že za pět let, tedy v roce 2021 bude více než polovina (přesněji 54 %) maloobchodu v Evropě digitalizována. Vlastní přímý online prodej bude sice představovat pouze 8 %, nicméně dalších 46 % budou prodeje v obchodech přímo ovlivněné „digitálním průzkumem“, který si stále více zákazníků provádí před nákupem, nebo dokonce během něj na mobilním zařízení. Mezi segmenty, které tento fenomén nejvýrazněji ovlivní bude vedle těch, které tam patří již dnes, jako je prodej počítačů, software a video her zejména prodej šperků a hodinek, sportovního vybavení, oblečení, obuvi, domácích spotřebičů a dokonce i nářadí a nábytku.

Digitální transformace má zásadní vliv i na některé segmenty v oblasti podnikového software. Podle IDC například v první polovině letošního roku právě v této souvislosti rostly na trzích v západní Evropě nejrychleji (meziročně o více než 20 %) například nástroje pro dynamickou správu dat, podnikové sociální sítě, synchronizaci a sdílení souborů, síťovou infrastrukturu, bezpečnost a správu zranitelností, nebo SDSC (softwarově definované řadiče úložišť).

Digitální transformaci jsme se věnovali v letošním Reportu 2Q2016 (Digitální a algoritmický byznys, chytré stroje), souvisí s ní fenomén byznys okamžiků podrobněji rozebraný v Reportu 3Q2016 a vrátíme se k ní pochopitelně ve speciálním tématu věnovaném letošnímu Symposiu v připravovaném Reportu 4Q2016. Máte-li zájem odebírat vedle Observeru i tištěné Reporty, napište nám – pro rok 2017 jsme připravili novou nabídku multilicencí.

Další komentáře

Jak motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře

Způsoby, jak mohou organizace úspěšně motivovat zaměstnance k návratu do kanceláře, jsou už druhým rokem častým tématem diskusí a přednášek. Snaha o zavedení povinnosti docházet na pracoviště nemusí vždy vést k žádoucím výsledkům – může negativně ovlivnit nejen produktivitu ale také ochotu setrvat u zaměstnavatele, zejména pokud nejsou pravidla pro návrat sestavena strategicky a transparentně, zdůrazňují analytici Gartneru. Namísto zavádění povinnosti by firmy měly rozvíjet strategie jimiž zvýší zájem zaměstnanců o docházení na...

Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru

Zdroj Šest klíčových trendů pro oblast vývoje softwaru bylo představeno minulý týden na konferenci Gartner Application Innovation & Business Solutions Summit v Londýně:  „Lídři odpovědní za vývoj softwaru jsou pod neustálým tlakem ohledně zavádění moderních architektur a technologií. Aby se jim dařilo, potřebují vědět, které trendy mají největší potenciální dopad na jejich digitální úsilí v kontextu reálného časového horizontu,“ zdůrazňuje viceprezident a analytik Gartneru Joachim Herschmann....