2016: třicet českých a slovenských hackathonů

Více než třicet hackathonů se uskutečnilo v minulém roce v Česku a na Slovensku.  Nejoblíbenějšími měsíci jsou jednoznačně březen, duben, říjen a listopad – z akcí, které zachytil monitoring INSIDE, to byly plné dvě třetiny (tedy víc než 20). Nejčastějšími organizátory jsou dodavatelé IT (zejména softwaru), vysoké školy a start-upy, roste ale i počet akcí pořádaných bankami, operátory nebo organizacemi veřejné správy – například regulátory.

Historie hackathonů, tedy jakýchsi digitálních (nejčastěji programátorských, ale též designových či konceptuálních) soustředění je bezmála dvacet let dlouhá. Vůbec první doložené akce tohoto typu se odehrály v roce 1999 v Kanadě a USA – kupodivu prakticky nezávisle na sobě v rozpětí necelých dvou týdnů. V Česku a na Slovensku jejich popularita roste zejména v posledních tří až pěti letech.

Některé z akcí již mají i u nás víceletou tradici, což ukazuje, že se svým organizátorům osvědčují – ať už jde o navržení prototypů nových aplikací, služeb či produktů, nebo experimentování s konkrétními vývojářskými či cloudovými nástroji a platformami. Hackathony také výrazně pomáhají rozvoji oblastí, jako je využívání otevřených a propojených dat (zde jsou často aktivní právě regulátoři, organizace státní správy či samosprávy a také některé nadace).

Podrobné téma věnované hackathonům jsme připravili do aktuálního tištěného Reportu. Dozvíte se v něm nejen, k čemu mohou být hackathony užitečné, ale také jak vytvořit plán pro jejich přípravu a organizaci, na jaké možné přínosy se zaměřit a jaká rizika řídit a minimalizovat. Připravili jsme také přehled tuzemských (českých a slovenských) hackathonů, jež se uskutečnily v minulém roce a prvním pololetí roku letošního – mapovali jsme také rozpětí odměn účastníkům či přihlášeným týmům.

Máte zkušenosti s organizováním nebo účastí v hackathonu? Napište nám a podělte se s ostatními čtenáři Observeru – co bylo největším přínosem a co naopak nejobtížnější? Splnil vaše očekávání?

Další komentáře

Od digitalizace k produktovému modelu

CEO globálních společností očekávají, že v letošním roce budou výnosy, na nichž se nějakou formou podílejí digitální schopnosti (marketing, prodej, distribuce či povaha vlastního produktu/služby), představovat více než 45% podíl (oproti 22% v roce 2014). Plná polovina CEO zároveň očekává, že se odvětví, v němž jejich podnik působí, bude plně digitálně transformovat. Drtivá většina CEO (84 %) zároveň očekává, že digitální transformace pomůže zvýšit ziskovost (marže). V praxi to znamená, že stále více podniků se v různé míře stává výrobci...

CEO chtějí (digitální) růst, ale ne za každou cenu

Jak udržet růst? To je podle nejnovějších dat Gartneru téma, jež se prolíná výsledky průzkumu priorit CEO pro roky 2019 a 2020. Nejlépe to ilustruje rostoucí význam finančních priorit, zejména zlepšení ziskovosti – při současném udržení růstu, který jako hlavní prioritu uvedla více než polovina respondentů. Dotazováni byli zástupci podniků s obratem vyšším než 50 milionů dolarů (miliarda Kč), přičemž 60 % z nich působí v podnicích s obratem přes miliardu dolarů. Jinými slovy, 473 CEO a zástupců nejvyšší...