2016: třicet českých a slovenských hackathonů

Více než třicet hackathonů se uskutečnilo v minulém roce v Česku a na Slovensku.  Nejoblíbenějšími měsíci jsou jednoznačně březen, duben, říjen a listopad – z akcí, které zachytil monitoring INSIDE, to byly plné dvě třetiny (tedy víc než 20). Nejčastějšími organizátory jsou dodavatelé IT (zejména softwaru), vysoké školy a start-upy, roste ale i počet akcí pořádaných bankami, operátory nebo organizacemi veřejné správy – například regulátory.

Historie hackathonů, tedy jakýchsi digitálních (nejčastěji programátorských, ale též designových či konceptuálních) soustředění je bezmála dvacet let dlouhá. Vůbec první doložené akce tohoto typu se odehrály v roce 1999 v Kanadě a USA – kupodivu prakticky nezávisle na sobě v rozpětí necelých dvou týdnů. V Česku a na Slovensku jejich popularita roste zejména v posledních tří až pěti letech.

Některé z akcí již mají i u nás víceletou tradici, což ukazuje, že se svým organizátorům osvědčují – ať už jde o navržení prototypů nových aplikací, služeb či produktů, nebo experimentování s konkrétními vývojářskými či cloudovými nástroji a platformami. Hackathony také výrazně pomáhají rozvoji oblastí, jako je využívání otevřených a propojených dat (zde jsou často aktivní právě regulátoři, organizace státní správy či samosprávy a také některé nadace).

Podrobné téma věnované hackathonům jsme připravili do aktuálního tištěného Reportu. Dozvíte se v něm nejen, k čemu mohou být hackathony užitečné, ale také jak vytvořit plán pro jejich přípravu a organizaci, na jaké možné přínosy se zaměřit a jaká rizika řídit a minimalizovat. Připravili jsme také přehled tuzemských (českých a slovenských) hackathonů, jež se uskutečnily v minulém roce a prvním pololetí roku letošního – mapovali jsme také rozpětí odměn účastníkům či přihlášeným týmům.

Máte zkušenosti s organizováním nebo účastí v hackathonu? Napište nám a podělte se s ostatními čtenáři Observeru – co bylo největším přínosem a co naopak nejobtížnější? Splnil vaše očekávání?

Další komentáře

Česko má podle analytiků Gartner tři nové cool technologické firmy

Profily celkem 269 cool dodavatelů – společností, které dokážou propojit technologie a byznys způsobem vhodným pro řešení komplexních problémů, realizaci rychlých transformačních projektů, optimalizaci využívání technologií nebo vyřešení problémů, jež podniky již delší dobu trápí – zpracovali v letošním roce analytici společnosti Gartner v celkem 66 studiích. Většina cool dodavatelů se věnuje tématům, jako jsou digitalizace, umělá inteligence, internet věcí nebo blockchain, a nabízí na jejich základě nevídané možnosti rozvíjet a využívat nové obchodní modely. Jde...

Čtyři varianty jak nastartovat digitální byznys

Podle analytiků je pro většinu (57 %) organizací nejtěžší nalézt odpověď na otázku, kde vůbec s digitalizací začít.  Analytička Christine Moyerová proto v komentáři Christy Pettey doporučuje CIO, aby se společně s vedením celého podniku zaměřili na čtyři možné startovní oblasti, z nichž lze efektivně rozvíjet digitální transformaci - nastartovat digitální byznys. Představte si, že by vás při volání na tísňovou linku záchranné služby přepojili na virtuálního hlasového asistenta poháněného umělou či spíše strojovou inteligencí. Ne, ani pro nás...