2016: třicet českých a slovenských hackathonů

Více než třicet hackathonů se uskutečnilo v minulém roce v Česku a na Slovensku.  Nejoblíbenějšími měsíci jsou jednoznačně březen, duben, říjen a listopad – z akcí, které zachytil monitoring INSIDE, to byly plné dvě třetiny (tedy víc než 20). Nejčastějšími organizátory jsou dodavatelé IT (zejména softwaru), vysoké školy a start-upy, roste ale i počet akcí pořádaných bankami, operátory nebo organizacemi veřejné správy – například regulátory.

Historie hackathonů, tedy jakýchsi digitálních (nejčastěji programátorských, ale též designových či konceptuálních) soustředění je bezmála dvacet let dlouhá. Vůbec první doložené akce tohoto typu se odehrály v roce 1999 v Kanadě a USA – kupodivu prakticky nezávisle na sobě v rozpětí necelých dvou týdnů. V Česku a na Slovensku jejich popularita roste zejména v posledních tří až pěti letech.

Některé z akcí již mají i u nás víceletou tradici, což ukazuje, že se svým organizátorům osvědčují – ať už jde o navržení prototypů nových aplikací, služeb či produktů, nebo experimentování s konkrétními vývojářskými či cloudovými nástroji a platformami. Hackathony také výrazně pomáhají rozvoji oblastí, jako je využívání otevřených a propojených dat (zde jsou často aktivní právě regulátoři, organizace státní správy či samosprávy a také některé nadace).

Podrobné téma věnované hackathonům jsme připravili do aktuálního tištěného Reportu. Dozvíte se v něm nejen, k čemu mohou být hackathony užitečné, ale také jak vytvořit plán pro jejich přípravu a organizaci, na jaké možné přínosy se zaměřit a jaká rizika řídit a minimalizovat. Připravili jsme také přehled tuzemských (českých a slovenských) hackathonů, jež se uskutečnily v minulém roce a prvním pololetí roku letošního – mapovali jsme také rozpětí odměn účastníkům či přihlášeným týmům.

Máte zkušenosti s organizováním nebo účastí v hackathonu? Napište nám a podělte se s ostatními čtenáři Observeru – co bylo největším přínosem a co naopak nejobtížnější? Splnil vaše očekávání?

Další komentáře

Zaklínadlo jménem CX – zákaznická zkušenost

Zákaznická zkušenost (CX, Customer Experience) se v posledních dvou letech stala absolutním zaklínadlem, které takřka zastínilo celé CRM. Z průzkumu Gartneru vyplývá, že více než pět tisíc globálních organizací již vytvořilo a obsadilo specializovanou pozici lídra pro oblast CX, přičemž bezmála polovina (40 %) jich je podřízena přímo CEO – to ilustruje, jaký význam je řízení a zlepšování zákaznické zkušenosti (či zákaznického zážitku) věnován, ale také to ukazuje, že podniky se snaží zákaznickou zkušenost, respektive možnosti...

Bezpečnost jako uživatelský zážitek v pěti krocích

Písnička o IT, které by se k podnikovým uživatelům mělo chovat jako k zákazníkům je dnes již poněkud ohraná. A navíc tak docela neplatí, protože s pokračující digitalizací vztah IT-dodavatel, byznys-zákazník naráží na své limity. Obě strany si často musí být blíž a učit se chápat technologický pohled (a limity technologií) na jedné a byznysový pohled (a potřeby obchodu) na druhé straně. To ale neznamená že analogie byznys-zákazník již nemá co nabídnout. Jak upozorňuje analytik a viceprezident...