Výdaje na cloud dál porostou až o 27% ročně

Více než čtvrtina všech prostředků v klíčových segmentech podnikového IT skončí po roce 2021 v cloudu. V letošním roce to přitom bude 19 %. Změna alokace o sedm či osm procentních bodů během čtyř až pěti let se na první pohled nemusí zdát příliš dramatická. Podíváte-li se ale na to, jak bude tento přesun či úprk do cloudu vypadat v jeho jednotlivých segmentech,  zjistíte, že v některých případech to pro výdaje na cloud mezi roky 2018–2022 znamená nárůst o více než 50 % a v jednom dokonce o 100 %. Přeloženo do tempa ročního růstu z toho pak vyplývá, že s výjimkou outsourcingu procesů porostou tři zbývající hlavní cloudové oblasti (služby zahrnující infrastrukturní HW, infrastrukturní SW a aplikační SW) dvouciferným tempem, v případě infrastrukturního HW (system infrastructure)  pak půjde o více než 27 % ročně.

Poroste i necloudová oblast

Přesunem do cloudu tak budou do roku 2022 ovlivněny přímo či nepřímo IT výdaje o celkové velikosti 1,3 bilionu dolarů (celosvětově). Zajímavé je, že podle aktuálních předpovědí se tak ale (prozatím) nebude dít na úkor tradičních forem nákupu a provozu v oblastech, jako jsou infrastrukturní HW, SW a aplikační SW či procesní outsourcing – ty by měly v podnikové sféře v nadcházejících pěti letech růst také, jen výrazně pomalejším tempem než výdaje na cloud (v případě infrastrukturního HW například 1,8 %, u aplikačního SW pak půjde o 7,3 %). Jinými slovy, přesun do cloudu je především novou byznysovou příležitostí a měli by ho tak chápat dodavatelé i jejich partneři (a vlastně i zákazníci). Z dřívějších průzkumů Gartneru přitom například vyplývá, že necelá pětina (16 %) cloudových rozpočtů je utrácena nikoliv za službu samotnou, ale za související náklady a služby. Na některých vyspělých trzích pak největší podíl výdajů na cloud v konkrétním segmentu nevykazuje aplikační SW, ale implementační služby související s cloudem.

Přestože v infrastrukturní oblasti je cloud jen jednou z řady variant (vlastní infrastruktura, hosting, kolokace, řízené služby), stále více organizací zavádí, zejména s ohledem na potřeby digitálního byznysu, nějakou podobu „cloud-first“ strategie. Tytéž trendy, které dnes organizace motivují upřednostňovat výdaje na cloud, je ale podle analytiků v následujících letech možná donutí upřednostňovat ve stále větší míře cloud od některého z megadodavatelů (Amazon, Microsoft, Google). A to zjeména s ohledem na funkce a možnosti, jež nabízejí, jejich vhodnost pro výstavbu digitálních ekosystémů a platforem i lepší  podporu globální přítomnosti. Stále větší roli při rozhodování zákazníků bude navíc hrát kombinace IaaS a PaaS služeb, tedy prostředí, která přímo podporují vývoj (a propojování) aplikací. Z holých IaaS služeb, které podporovaly (a stále podporují) „cloudovou horečku“, by se podle analytiků mohla do budoucna stát cloudová města duchů. Tyto faktory by  mohly vést k tomu, že po roce 2020 půjde značná část růstu v oblasti IaaS (respektive kombinovaných IaaS + PaaS) služeb právě na vrub provozovatelům největších (hyperscale) datacenter.

Uživatelé služeb Gartneru si mohou k tématu více přečíst ve studiích:

Market Insight: Cloud Shift — 2018 to 2022

Market Insight: Cloud Growth, Market Direction and Seizing the Opportunities

 

Další komentáře

Sedm digitálních otřesů, s nimiž nejspíš nepočítáte

Sedm digitálních otřesů, s nimiž nejspíš nepočítáte, představili analytici na první ze série konferencí Gartner Symposium/ITXpo 2018, která se uskutečnila minulý týden v americkém Orlandu (její evropská podoba nás čeká již za dva týdny v Barceloně). O nečekaných digitálních otřesech byla řeč již na loňském sympóziu, a letošní seznam tak obsahuje některé „známé firmy“, přesto se od toho loňského v mnoha směrech liší. Na prvním místě jsou tentokrát kvantové počítače, které díky možnostem paralelismu daného povahou kvantových výpočtů mohou...

AI slaví úspěchy ve světě digitálního prodeje

Umělé inteligenci se podle zjištění analytiků Gartner daří zejména v oblasti digitálního prodeje (digital commerce). Z průzkumu provedeného analytiky mezi 307 uživatelskými organizacemi z oblasti digital commerce jež již používají či začínají nasazovat AI totiž vyplývá, že plných 70 % z nich považuje své projekty využívající prvky AI za velmi či dokonce extrémně úspěšné. V průzkumu byly zařazeny podniky z Evropy, severní a jižní Ameriky, Asie a Austrálie. Plné tři čtvrtiny respondentů uvedly, že v oblastech, které sledují a měří, dosahují dvouciferného...